Afleveringen Medialogica
Hier vind je de afleveringen van Medialogica. Kijk voor het volledige archief op NPO Start.
Het grotere plaatje
Medialogica onderzoekt hoe de beeldvorming rond de honger in Gaza tot stand komt. Een verhaal over het zwart maken van foto’s en fotografen, en over een kort geding tegen de NOS.
Vindicat, altijd wat?
Medialogica onderzoekt of Vindicat terecht haar slechte imago heeft of dat media de studentenvereniging te hard aanpakken.
Actie, reactie
Wie het nieuws volgt, zou denken dat demonstraties altijd en overal uit de hand lopen. Onder invloed van dit beeld staat het demonstratierecht steeds vaker ter discussie, in zowel politiek als maatschappij. Maar uit cijfers blijkt dat het overgrote deel van de protesten juist vreedzaam en zonder incidenten verloopt. Waarom staat dit recht dan toch ter discussie?
Groene lobby, grote ophef
Milieuorganisaties die Europees geld zouden krijgen om te lobbyen voor groener beleid. Wat klopt er van dit verhaal?
Ongewenst verklaard
In Medialogica een reconstructie van een mediarel die laat zien hoe kwetsbaar de rechtsstaat is.
De grenzen van MeToo
Medialogica onderzoekt hoe media zorgvuldig verslag kunnen doen van seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Vecht- en sterfbereid?
Hoe vindt Defensie nieuwe rekruten voor het leger?
Studenten op de barricade
Terugblik met Femke Halsema en andere hoofdrolspelers op de studentenprotesten van afgelopen mei in Amsterdam
Het nieuwe rookgordijn
Medialogica onderzoekt wat er schuilgaat achter de belofte van een rookvrije toekomst.
De banden van Bernhard
De ophef was afgelopen oktober groot toen bekend werd dat de NSDAP-lidmaatschapskaart van prins Bernhard in zijn eigen archief was teruggevonden. Media pakten groots uit, politici spraken er schande van en er ontstonden discussies om straten en pleinen die vernoemd zijn naar de prins te hernoemen. Maar hoe nieuw was deze onthulling nu eigenlijk?
Regenboog hysterie
De regenbooggemeenschap ligt onder vuur vanuit radicaal-rechtse en conservatieve hoek. Volgens politici en activisten zouden voorlezende dragqueens pedofielen zijn. En zou bij voorlichting over gender sprake zijn van ‘propaganda’ en ‘indoctrinatie’. Het is retoriek die wereldwijd steeds meer voet aan de grond krijgt.
Milder gestemd
De overwinning van de PVV bij de laatste Kamerverkiezingen kwam voor velen als een verrassing. Ook voor de pers. Hoe kan dat?
In de ban van Rusland
Terwijl de wereld een andere kant op kijkt, neemt de invloed van Rusland op het Afrikaanse continent in rap tempo toe. Op sociale media wemelt het van de politieke influencers die een antiwesterse boodschap verspreiden en Rusland zien als hun ideale bondgenoot. Het continent wordt zo steeds meer een speelveld voor propaganda en desinformatie. Hoe kon dit gebeuren en wat betekent het voor ons?
Kriebels in de Onderbuik
Als begin dit jaar de Week van de Lentekriebels wordt georganiseerd, meent een groep bezorgde ouders dat seksuele vorming op basisscholen schadelijk voor kinderen is. De stellige bewering leidt tot verhitte discussies aan talkshowtafels, op sociale media en in de Tweede Kamer. Argos Medialogica ontleedt hoe de emoties rond de week zo hoog hebben kunnen oplopen.
Zwarte Lak en Witte Jassen
In de eerste aflevering van het nieuwe seizoen neemt Argos Medialogica de PR van de geheime diensten onder de loep. Aanleiding vormt een nieuwe inlichtingenwet waardoor de AIVD en de MIVD gemakkelijker internetverkeer kunnen gaan aftappen. Vijf jaar geleden leidde de zogenoemde Sleepwet nog tot ophef, nu blijft een maatschappelijk debat uit. Welke rol speelde de medialobby van de inlichtingendiensten daarbij?
Down in Beeld
Upside Down, SynDROOM, Down the Road – het is slechts een greep uit de vele televisieprogramma’s over mensen met down. Eind vorig jaar barst er een discussie los over dit soort televisie. Volgens critici schetsen de programma’s een te positief beeld van het syndroom. Uit onderzoek van Medialogica blijkt dat ook allerlei belangenverenigingen proberen de beeldvorming rond down te beïnvloeden.
Mis niks van HUMAN
Met de HUMAN nieuwsbrief ontvang exclusieve previews en inspirerende kijk-, lees- en luistertips. Schrijf je nu in! Al 70.000 anderen gingen je voor.
Je bent er bijna...
Om de nieuwsbrief te ontvangen doe je het volgende:
- Open je e-mail en zoek naar een bericht van ons
- Bevestig je e-mailadres
- Je ontvangt nu regelmatig onze nieuwsbrief 🥳