Vecht- en sterfbereid?

De marketing van onze krijgsmacht

  • Floris - Jan van Luyn
  • Tjebbe Venema

De oorlogsdreiging is terug in Europa en dus breidt Defensie uit, met wel negenduizend mensen per jaar. Hoe vind je nieuwe rekruten voor het leger? Met welke beelden worden zij – voornamelijk pubers – verleid om te tekenen? En met name ook: wat zien we niet? Medialogica duikt in de wereld van de marketing van onze krijgsmacht.

Er was een tijd dat Defensie geen enkele moeite hoefde te doen om nieuwe rekruten te vinden: de dienstplicht vulde de meeste gaten. Tegenwoordig leunt het ministerie op moderne marketingbureaus en jonge influencers om beelden en woorden te geven aan de behoefte aan manschappen – opwindende beelden en meeslepende woorden het liefst. In de loop der jaren leidde dat tot veelbesproken campagnes: Geschikt/Ongeschikt, Werken bij Defensie. Je moet het maar kunnen, en het huidige Generatie D.  
 
De toon en de boodschap van die campagnes is flink veranderd: van werving voor een leger met vooral humanitaire taken, naar – na de Russische invasie in Oekraïne - een leger dat zich steeds meer richt op zijn gevechtstaken. Toch laat Defensie niet alles zien in haar campagnes: te veel dreiging schrikt af. Een kijkje in de marketing- en reclamekeuken van een van de grootste werkgevers van Nederland, en in de hoofden van bijna-rekruten die bij Defensie aan de poort staan. 

Jongeren tijdens een Experience Day van het Korps Mariniers in Amersfoort.
© Medialogica/Tjebbe Venema

Verdiep je verder

De veiligheid bij Defensie (Argos)

Veiligheid is topprioriteit bij Defensie. Na twee fatale incidenten in 2016 en een vernietigend oordeel van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, beloofden de krijgsmacht en het ministerie beterschap. Ondanks de inspanningen om meer aan veiligheid te doen gaat er nog veel mis, zoals bij het transport en de opslag van gevaarlijke stoffen en munitie. Gebrek aan voldoende opgeleid en ervaren personeel speelt hierin een belangrijke rol. Bekijk het volledige dossier van Argos over de veiligheid bij Defensie.

Sprekers in deze aflevering

    Govert Sweep

    Avonturier en YouTuber

    Marc Patijn

    Onderofficier en Veteraan in de Klas

    Irina Tziamali

    Oud-luchtmachtofficier diversiteit en inclusie

    Paul Klaessen

    Hoofd arbeidsmarktcommunicatie bij Defensie

    Sven Vening

    CEO van reclamebureau Dentsu Creative Amsterdam

    Christ Klep

    Militair historicus

    Jutta Joachim

    Universitair hoofddocent internationale betrekkingen

    Giel, Florien en Aron

    Scholieren