Mediahypes en de publieke opinie

Mediawijsheid

Het programma Medialogica onderzoekt het verschil tussen beeld en werkelijkheid. Speciaal het voortgezet onderwijs, mbo en hbo heeft HUMAN samen met Schooltv een aantal afleveringen ingekort en lesmateriaal met kijkvragen en verdiepende opdrachten geschreven.

Media dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe komt de publieke opinie tot stand? En welke invloed heeft deze op het handelen van bestuurders, journalisten en burgers?

HUMAN en Beeld en Geluid hebben de handen ineengeslagen voor een educatief en interactief programma over de wisselwerking tussen publieke opinie, politiek en media en hoe ze onze kijk op de werkelijkheid soms dramatisch beïnvloeden. Onder leiding van de experts van HUMAN en Beeld en Geluid ontrafelen middelbare scholieren en studenten de mechanismen die schuilgaan achter de werking van grote gebeurtenissen in de media. De masterclass wordt nu ook online, op locatie (bijvoorbeeld op school) en Beeld en Geluid Den Haag gegeven. Boek de masterclass nu hier!

Online haatzaaien
Medialogica doet onderzoek naar hoe op sociale media een geraffineerd spel van haatzaaien en polarisatie is ontstaan en wie daar belang bij hebben. Een spel met ‘online handleidingen’ waarin staat hoe je je mening kan doordrukken en tegenstanders monddood maakt. Hoe kan het dat complottheorieën, zoals 'omvolking' – het idee dat de elite plannen zou hebben om de 'originele' bevolking van Nederland te vervangen – steeds meer mainstream worden? Hoe worden media bespeeld hierin mee te gaan? En heeft de journalistiek hier wel een goed antwoord op?

Docentenhandleiding - Online haatzaaien
Leerlingwerkblad - Online haatzaaien

Deze aflevering wordt aangeraden voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.

Voor- en tegenstanders van abortus
Het debat rondom abortus is in 2019 in alle hevigheid opgelaaid. Voor- en tegenstanders proberen bezoekers van abortusklinieken te overtuigen van hun gelijk. Wat is de mediastrategie van beide kampen?

Docentenhandleiding - Abortusdebat
Leerlingwerkblad - Abortusdebat

De discussie over klimaatverandering
Medialogica onderzoekt hoe feiten het verliezen van emotie met klimaatverwarring tot gevolg. Politici, belangengroepen, journalisten, wetenschappers en scholieren nemen elkaars rol over en strooien met cijfers en statistieken. Naar wie moet het publiek luisteren? Welke belangen spelen mee? En door wie wordt de publieke opinie beïnvloed?

Docentenhandleiding - Discussie over klimaatverandering
Leerlingwerkblad - Discussie over klimaatverandering

De invloed van de publieke opinie op besluiten
Nadat een gestrande bultrug op Texel sterft, ontstaat er een sociale mediahype. Mensen worden bedreigd, omdat zij schuldig worden bevonden aan de dood van het dier.

Lesbrief - In de ban van de bultrug

De kracht van social media
De oproep op Facebook voor een feestje was de aanleiding voor een totaal uit de hand gelopen toestroom van mensen naar het dorp Haren en de daaropvolgende rellen. In hoeverre hebben de media en journalisten bijgedragen aan de escalatie?

Lesbrief - Project X

Kritisch denken vs. complottheorie
Op 10 juni 2017 rijdt een man het Stationsplein in Amsterdam op. Hij raakt hierbij voetgangers en er vallen gewonden. De auto komt tot stilstand tegen de ingang van het metrostation. Wat is er precies gebeurd? En hoe berichtten de politie en verschillende media hierover? Is dit een aanslag?

Lesbrief - Aanrijding of aanslag?

Deze aflevering wordt aangeraden voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.

De macht van de publieke opinie
In 2018 komt er een eind aan het imago van de Oostvaardersplassen als boegbeeld van de ongerepte natuur, waar de mens zo weinig mogelijk ingrijpt. Boswachters worden bedreigd, burgers gooien balen hooi over de hekken en delen op Facebook massaal foto's van vermagerde, grote grazers. Uiteindelijk besluit de provincie Flevoland, onder druk van de publieke opinie, om de dieren zelf bij te voeren. Hoe konden de gemoederen over de grote grazers zo hoog oplopen en wat waren de gevolgen daarvan voor de betrokkenen?

Lesbrief - Oostvaardersplassen

Deze aflevering wordt aangeraden voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.