Inmiddels heeft televisiekijkend Nederland afscheid moeten nemen van de bestuurders, leerkrachten en leerlingen in Klassen. Samen met Innoord, het schoolbestuur van een aantal deelnemende basisscholen, zochten wij de achtstegroepers, docenten en bestuurders op en spraken ze over hoe ze terugkijken op de serie en hoe ze het nu vergaat.

Over Innoord

Het Vogelnest, OBS De Vier Windstreken en De Weidevogel waren slechts een aantal van de scholen die in Klassen te zien waren. Deze vallen onder het bestuur van Innoord. Naast deze drie geeft het bestuur leiding aan in totaal dertien openbare basisscholen in Amsterdam-Noord. Daarmee is de stichting verantwoordelijk voor het onderwijs aan ruim 4.000 kinderen.

Naast de scholen van Innoord zijn er ook twee achtstegroepers gefilmd op andere basisscholen. Zo werd Tama gefilmd op De IJsbreker en Vera op De Vijf Sterren.

Ingeborg Pheifer, directeur op OBS Het Vogelnest

Waarom heb je meegedaan?
''Voor de vorige serie van Sarah Sylbing en Ester Gould, Schuldig, werd er al research gedaan op Het Vogelnest, waardoor ik de makers al kende. Dus het was een kleine stap. Ik wilde graag laten zien welke strijd we hier op school aan het leveren zijn en hoe we dat doen. Ik voelde die urgentie.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik aan het begin van de opnames echt nog maar net begonnen was als directeur. Ik had liever gehad dat ik al een jaar of drie bezig was om de veranderingen duidelijker zichtbaar te kunnen maken. Dat ik een jaar lang bijna wekelijks gevolgd werd, wende snel. Het is mooi dat de impact van ons beroep zichtbaar wordt.''

Hoe gaat het nu met je? 
''Ik heb nu veel meer ervaring dan toen de opnames begonnen. Ik ken de school en het team inmiddels goed en samen hebben we al veel bereikt. De school groeit en de groep wordt diverser. Het team realiseert zich ook dat je ook met leerlingen met een taalachterstand veel kunt bereiken.

Nu weten we dat het ook voor hen belangrijk is om hun talenten op een andere manier te ontdekken. Je moet niet onderschatten wat leerkrachten met leerlingen kunnen bereiken als ze hen uitdagen. Het was mijn missie om van Het Vogelnest een professionele leeromgeving te maken en dat is gelukt.''

Astrid Brugman, leerkracht op OBS De Vier Windstreken

Waarom heb je meegedaan?
''In eerste instantie zou de documentaire alleen om de leerlingen gaan en zouden wij af en toe in beeld komen. Bij het eerste gesprek met documentairemaker Ester Gould merkten wij al dat het toch om iets meer ging dan dat. We hebben toen aangegeven dat dat toch wel rauw op ons dak viel en we hebben er goed over moeten nadenken.

Toen het filmen eenmaal startte en we kennis maakten met de filmploeg werd het langzaamaan steeds meer ontspannen. In het begin was ik nog wat krampachtig bezig en lette ik heel erg op wat ik zei en deed, maar omdat zij bijna dagelijks in de klas waren en zo enthousiast waren over alles wat er gebeurde, liet ik dat los en deed ik gewoon wat ik altijd deed. De ploeg ging gewoon op in het schoolgebeuren en de kinderen reageerden er ook niet meer op.''

Hoe gaat het nu met je? 
''Het gaat heel goed met me; we zetten ons weer voor de volle honderd procent in voor de nieuwe groepen die we nu hebben en we ontwikkelen weer allerlei materialen voor de groepen zeven. De opnames liggen alweer een tijd achter ons en we zijn weer overgegaan tot de orde van de dag.

De belangstelling die er is voor de deelnemers van de serie, is wel even wennen. Het is gewoon ons werk en dat doe ik al 41 jaar zo. Opeens is er zo veel waardering. Wel heel fijn om dat een keer te ervaren. Ik hoop dat door de serie anders gekeken gaat worden naar de inzet van leerkrachten en dat men ziet dat het een prachtig en dankbaar beroep is, dat de leerkracht echt het verschil kan maken.''

Mirjam Leinders, bestuurder Innoord

Waarom heb je meegedaan? 
''Anderhalf jaar geleden kregen we het verzoek om mee te doen aan de documentaire. Natuurlijk heb ik er wel over na moeten denken, want je laat vooral leerlingen op een kwetsbare manier zien. Maar het onderwerp van de documentaire (kansengelijkheid) is het hoofdthema van de visie van Innoord, dus het is ook logisch dat de vraag bij ons terecht kwam.

Bij Innoord hechten we zoveel belang aan kansengelijkheid omdat onze zestien scholen enorm van elkaar verschillen. We realiseren ons dus heel goed dat kansengelijkheid niet vanzelfsprekend is. Daarnaast vinden we het belangrijk dat onze medewerkers zich ook bewust worden van deze diversiteit; welke kinderen heb ik voor mijn neus en welk onderwijs hebben ze nodig?

Door mee te doen aan de documentaire kunnen we aandacht vragen voor de ongelijke kansen die leerlingen nog steeds krijgen. We zijn bij Innoord al aardig op weg om hier aandacht voor te vragen, maar we zijn er nog lang niet. Wel is het een mooie kans om te laten zien wat we al doen en hoe kansenongelijkheid eruit ziet. We doen dit vanuit de maatschappelijke betrokkenheid van Innoord en omdat we verwachten dat de serie onze worsteling duidelijk maakt, het gesprek op gang brengt en het probleem op de agenda krijgt. Wij zijn ondersteunend, het is onze taak om al onze leerlingen zo kansrijk mogelijk uit te laten stromen.''

Frans van Breugel, leerkracht op De Weidevogel

Hoe was het om gefilmd te worden?
''Het was bijzonder om mee te maken. Het wende snel en eigenlijk deed ik gewoon mijn werk. Maar aan het begin heb ik niet kunnen overzien wat de impact van de serie zou zijn. Ik ben benieuwd naar de afloop en ophef die dit mogelijk gaat geven.''

Hoe gaat het nu met je? 
''Het gaat goed met mij. Vorig schooljaar was voor mij en mijn vrouw persoonlijk een mooi jaar. Onze dochter Saar is geboren en groep acht leefde intens mee met deze heugelijke gebeurtenis. Dit jaar is er weer een nieuwe groep acht die weer voor dezelfde uitdagingen staan met extra coronabeperkingen.’’

Jolanda Rietel, leerkracht op OBS De Vier Windstreken

Waarom heb je meegedaan?
''Het was best wel een stap om aan de documentaire deel te nemen. Ik had in het begin begrepen dat het om de leerlingen zou draaien, maar gaandeweg in de voorbereiding bleek dat de leerkracht ook een prominente rol zou gaan spelen. Hierdoor heb ik toch getwijfeld om deel te nemen. Ik ben uiteindelijk toch overstag gegaan, om te laten zien dat je veel kunt bereiken met kinderen met een taalachterstand en hoe dankbaar het is om met onze kinderen te werken.

In het begin was het heel raar om een filmploeg in de klas te hebben. Ik was continu bewust bezig met hoe ik over zou komen en wat mensen van mijn Amsterdamse uitspraak zouden vinden. Maar naarmate de tijd verstreek, werd er een band opgebouwd met de filmploeg en ging het veel natuurlijker. Ook de positieve houding en aanmoediging van de filmploeg maakte het een fijne ervaring. Ze werden uiteindelijk een onderdeel van de klas en als ze er waren vielen ze niet meer op. Ik heb geen spijt dat ik heb meegedaan aan de documentaire.''

Hoe gaat het nu met je?
''Het gaat heel goed. In het begin was het zelfs vreemd dat de filmploeg niet meer aanwezig was. Dit schooljaar heb ik weer een groep zeven. Het is de uitdaging om uit deze groep kinderen ook weer te halen wat erin zit, en ze goed op weg te helpen in hun rol in de maatschappij."

Esma, leerling op OBS Het Vogelnest

Hoe was het om gefilmd te worden?
''Ik vond het leuk en tegelijk ook heel spannend en ik ben heel blij dat ik mee mocht doen aan zo’n leuke documentaire.

 Hoe gaat het nu met je?
''Het gaat heel goed. Ik vind de middelbare school echt heel leuk en ik heb ook nieuwe vriendinnen gemaakt, maar Sareena en Cees blijven toch wel altijd mijn beste vriendinnen.''

Yunuscan, leerling op OBS De Vier Windstreken

Hoe was het om gefilmd te worden?
''Ik vond het spannend, maar mijn juf in groep zeven zei dat ik een kanjer ben en daardoor wilde ik toch meedoen. Het filmen vond ik eerst wel ongemakkelijk maar later was ik het gewend.''

Hoe gaat het nu met je?
''Op school gaat het perfect; op twee gevalletjes na. Dat zijn lage cijfers, dus ik moet voor één van de twee een voldoende krijgen, anders ga ik misschien niet over. Maar het valt mee hoe moeilijk het is, want thuis zit ik lekker in m’n vel. Ik kan doen wat ik wil, goed leren voor toetsen en bij ons thuis is er ook gezelligheid.''

Viggo, leerling op OBS De Weidevogel

Hoe was het om gefilmd te worden?
''Na de eerste keer gewoon met Daan (regisseur) en Manon (research) gepraat te hebben, had ik een idee hoe het zou gaan en waarover. Toen leek het me echt heel leuk. En later, als ze dan kwamen, had ik soms even geen zin in, maar dat moest dan maar. Ik ben nu wel blij om mezelf zo terug te zien.''

Hoe gaat het nu met je?
''Het gaat nu goed met mij. Ik zit nu op het Metis Montessori Lyceum. Dat was mijn eerste keuze en ik ben er echt superblij mee. Ik vind het leuk en gezellig en heb al veel vrienden, het is niet heel ver fietsen en ik krijg niet superveel huiswerk.''

Anyssa, leerling op OBS De Vier Windstreken

Hoe was het om gefilmd te worden?
''Ik deed mee omdat het mij leuk leek. En dat was het uiteindelijk ook. Ik vond het de eerste keer wel spannend maar na twee filmdagen viel het al mee. Ik vond het alleen wel hinderlijk om het microfoontje te dragen. En als de filmploeg voor het bord ging staan.''

Hoe gaat het nu met je?
''Het gaat heel goed met me en ook op school. Ik heb geen onvoldoendes en mijn mentor zegt dat ik het heel goed doe. Ik ben uiteindelijk bij mijn moeder gaan wonen en hier heb ik de hulp en rust die ik nodig heb. Alleen zit ik nog steeds met het overlijden van opa, maar dat zal nog wel even blijven.''

Tama, leerling op De IJsbreker

Hoe was het om gefilmd te worden?
''In het begin vond ik het best wel spannend omdat ik nog nooit eerder was gefilmd maar het was altijd gezellig met de filmcrew.''

Hoe gaat het nu met je?
''Ik voel me nog niet helemaal thuis op m'n nieuwe school maar het gaat best goed. Het is heel anders dan m'n oude school, die was nog best gezellig maar m'n nieuwe school wat minder.''

Vera, leerling op De Vijf Sterren

Hoe was het om gefilmd te worden?
''Ik vond het wel grappig en leuk. Bijvoorbeeld tijdens het voetbaltoernooi om te zien hoe ik reageerde. In het begin moest ik wel wennen, dan dacht ik van: 'oh ja, ik word gefilmd'. Maar later had ik het niet meer echt door.''

Hoe gaat het nu met je?
''Het gaat goed, ik zit op de SvPO (School voor Persoonlijk Onderwijs) en daar ben ik blij mee. Ik heb al best veel vrienden. Ik vond het niet zo’n grote overstap, de middelbare school is een beetje zoals de basisschool maar dan met minder vakken.''