Kansengelijkheid in het onderwijs bevorderen? Dat begint natuurlijk op school. En dus gaan we met Klassen De Scholen In.

We bieden scholen (PO en VO) een programma aan waarbij fragmenten uit de serie het startpunt zijn voor gesprek over het geven van gelijke kansen aan ieder kind. Waar loop je tegenaan als docent? Als IB’er, of als schoolleider? En wat zijn mogelijke oplossingen binnen de school? Wat heb je daarbij van jezelf en de ander nodig? Hoe ga je dat samen aanpakken? Zo gaat het hele schoolteam - van conciërge tot bestuurder – samen een dag lang aan de slag met het creëren van gelijke kansen op jullie eigen school. We doen dit in samenwerking met Stichting LeerKRACHT die deze dag vakkundig kunnen begeleiden.

Na een voorgesprek met de schoolleider(s) om het programma aan te passen naar de wensen van de specifieke school, wordt op de dag zelf ingegaan op wat kansenongelijkheid is, wat de school al doet en waar nog kansen liggen. Tenslotte worden er met het hele team ambities gesteld voor de toekomst, een plan van aanpak gemaakt en acties benoemd waarmee het team morgen al kan beginnen.

Deelname

Wij zijn op zoek naar scholen die deze dag willen aangrijpen als springplank voor een langer traject waarin kansengelijkheid een speerpunt is en blijft binnen de school. Hiervoor is het belangrijk dat alle functies binnen het schoolteam vertegenwoordigd zijn. 

Van februari tot juni 2021 vindt er een pilotprogramma plaats. Uit de scholen die zich aanmelden selecteren wij er 25 die kosteloos kunnen deelnemen in ruil voor uitgebreide feedback om het programma te kunnen aanscherpen. Dit pilotprogramma zit reeds vol en de scholendagen vinden binnenkort plaats. Vanaf schooljaar 2021 - 2022 kunnen scholen zich tegen een vergoeding aanmelden voor het programma. Meld hiervoor jouw school aan via het formulier hieronder, dan nemen wij contact met je op en ontvang je meer informatie. 

Gelijke kansen voor elk kind op jullie school creëren? En hiermee ook andere scholen inspireren? Meld je via dit formulier aan!

Vragen? Stel ze hier.