Bij de Prix Europa in Potsdam won de Human-documentaire 'Maalstroom', een found footage-film over de zoektocht van Syrische vluchtelingen naar een paradijs, de tweede prijs voor beste televisiedocumentaire. Op het Portugese Family Film Project won de film zelfs de prijs voor Beste Korte Documentaire.

Opnieuw valt 'Maalstroom' de prijzen

15 december 2019
Een eervolle vermelding op Laceno d’Oro en in de prijzen gevallen op Atlantidoc en The Thomas Edison Black Maria Film Festival voor de documentaire 'Maalstroom'. Het laatste festival is vernoemd naar de filmstudio van Edison. Waar de Spaanse danseres en muze Carmencita als eerste vrouw in de VS werd gefilmd.

In 2014 spoelt op het strand van Texel het levenloze lichaam aan van de 22-jarige Syrische vluchteling Mouaz al-Balkhi. Samen met een vriend had hij tevergeefs geprobeerd vanuit Calais naar Dover te zwemmen. Aan de andere kant van het water hoopte hij op een nieuw bestaan in Engeland. Welke gedachten dreven hem de zee in? Wat waren zijn dromen? En wat liet hij in Syrië achter?

Maalstroom is een zoektocht naar wat er in het hoofd van de jonge Syriër is omgegaan. Op het Prix Europa festival in Potsdam won deze film van regisseur Misja Pekel de tweede prijs in de categorie Best European TV Documentary of the Year 2019, vlak achter de Zweedse film 'The Raft'. 

Ook in Portugal wordt de film gewaardeerd. In de categorie Korte Documentaire won de film op het Family Film Project de prijs voor de beste film. 

Found Footage

Wat ging er in het hoofd van Mouaz om toen hij op het strand van Calais stond, de overkant zag, het water in ging? Via Facebook, YouTube en mobieltjes, in Nederlandse AZC’s, in Calais en met hulp van het NPO-kanaal voor vluchtelingen Net in Nederland zocht hij filmpjes, die Syrische vluchtelingen bewaarden om de herinnering aan hun leven in het Syrië toen de verwoesting nog niet om zich heen gegrepen had, vast te houden.

Maalstroom werd de titel van de documentaire, niet voor niets een verwijzing naar een titel van de meester van de found footage-documentaire, de Hongaar Peter Forgacs. 

Op zoek naar het perspectief van de man op het strand van Calais monteerde Misja met Menno Otten een vloeiend verhaal, waarin de meest normale beelden emotionele betekenis krijgen. Daarbij werd hij nauw bijgestaan door Marleen van der Werf als regie-assistent en Peter Delpeut als adviseur.  Een kind dat de wasmachine inruimt. Een motorritje door groene heuvels. Dansen in een nachtclub. Een sneeuwbui. Het verloren paradijs van de herinnering.

Meer