Op deze onderwijspagina over mediawijsheid vind je video's en lesmateriaal om het gesprek in de klas te voeren over sexting en cyberpesten. Het lesmateriaal is te gebruiken voor de bovenbouw van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en hbo.

Sexting - bovenbouw po/onderbouw vo

De gevaren van online dating en sexting [fictie]

Aiko heeft sinds kort op social media een klik met een jongen, waarmee ze chat en foto’s uitwisselt. Ze heeft met hem afgesproken in een park. Aiko’s vader, Nasrdin, weet als ICT’er als geen ander de gevaren van Internet. Nu heeft hij een vals account gemaakt en contact gezocht met Aiko. En ze hapte…! Zal Aiko door de actie van haar vader inzien dat ze haar internetgedrag moet veranderen?

Sexting - vo/mbo/hbo

De gevolgen van sexting [fictie]

De mooie Vita is zestien en voor niemand bang. Ze heeft een hartsvriendin Shaira en verkering met Django. Als Shaira in een ruzie een sexy foto van Vita op instagram zet, provoceert Vita dat ze niets te verbergen heeft. Maar de gevolgen zijn groter dan de zelfbewuste, stoere Vita aankan. Vanbuiten houdt ze zich groot, maar vanbinnen slaan de fysieke vernederingen en de eenzaamheid toe. Zal het Vita lukken om overeind te blijven als ze door iedereen wordt buitengesloten en veracht?

Naakt en Social Media - vo/mbo/hbo

Naakt op de socials

In Naakt! onderzoeken YouTuber en schrijfster Linda de Munck en presentator Arda Kaya hoe het ruim een halve eeuw na de seksuele revolutie gesteld is met de seksualiteit én schaamte van Nederlandse jongeren.

Linda en Arda posten op Instagram een topless foto van zichzelf: wat gaat er gebeuren? Arda heeft het met actrices van Club LAM over het tonen van naakte lichamen als kunstvorm. Met onderzoeker Hanneke de Graaf van Rutgers bespreekt hij de invloed van social media op de seksuele ontwikkeling van jongeren. Linda gaat het gesprek aan over sexting met schrijfster en ervaringsdeskundige Francien Regelink.

Verdiepingsvragen
  • Vind jij dat alle naakte foto’s op social media geplaatst mogen worden? Waarom wel/niet? 
  • Wat vind je van het verschil dat Instagram maakt tussen de tepels van mannen en vrouwen? Ben je het met dit onderscheid eens?
  • Wat voor effect hebben social media foto's met naakt op jou? In hoeverre betrek je dat op je eigen lichaam?
  • Zie jij op jouw eigen tijdlijn veel perfecte lichamen? Wat doet dat met je?

Cyberpesten - bovenbouw po/onderbouw vo

Online pesten op basis van seksualiteit [fictie]

Nils is op Twitter een haatcampagne begonnen tegen Faas, waarbij zijn homoseksualiteit het mikpunt is. Nu zitten ze in de gang van de school te wachten op een bemiddelingsgesprek. Kan Faas het Nils vergeven dat hij hem op Twitter voor gek heeft gezet?

Digitale schandpaal - vo/mbo

De digitale schandpaal

Dingen als slutshaming, exposedgroepen en digitaal aan de schandpaal nagelen zijn aan de orde van de dag. Roy Donders bedreigde een stel dieven online te shamen als de gestolen waar niet als de sodemieter terugkwam naar zijn winkel. Wat vindt het Tussenuurpanel van online privacy?

Verdiepingsvragen
  • Mag je dieven online shamen?
  • Wat vind je ervan dat Roy Donders dreigt met de digitale schandpaal?
  • Wanneer mag je online het recht in eigen hand nemen?
  • Heb je weleens iemand gefilmd of gefotografeerd zonder toestemming te vragen? Waarom wel/niet? Hoe kijk je daar nu op terug?

Online haat - bovenbouw vo/mbo/hbo

Online haatzaaien

Het onderzoeksjournalistieke programma Medialogica doet onderzoek naar hoe op sociale media een geraffineerd spel van haatzaaien en polarisatie is ontstaan en wie daar belang bij hebben. Een spel met ‘online handleidingen’ waarin staat hoe je je mening kan doordrukken en tegenstanders monddood maakt. Hoe kan het dat complottheorieën steeds meer mainstream worden? Hoe worden media bespeeld hierin mee te gaan? En heeft de journalistiek hier wel een goed antwoord op?