Het televisieprogramma Medialogica van omroep HUMAN ontrafelt hoe scheve verhoudingen tussen beeld en werkelijkheid tot stand komen. In de media, de politiek, het bedrijfsleven en in het maatschappelijk middenveld: overal worden beelden geschetst. Maar in hoeverre komt het nog overeen met de realiteit?

Bekijk hier alle afleveringen van Medialogica

Naast de televisieuitzendingen gaat Medialogica de klas in.

Zo heeft HUMAN samen met Schooltv Medialogica-afleveringen speciaal bewerkt voor in de klas. HUMAN en Beeld en Geluid hebben daarnaast de handen ineengeslagen voor een educatief en interactieve les voor het vo, mbo en hbo over de wisselwerking tussen publieke opinie, politiek en media en hoe ze onze kijk op de werkelijkheid soms dramatisch beïnvloeden. Onder leiding van de experts van HUMAN en Beeld en Geluid ontrafelen middelbare scholieren en studenten de mechanismen die schuilgaan achter de werking van grote gebeurtenissen in de media.

Ben je nu docent en wil je zelf met je klas aan de slag met Medialogica? Dan vind je hieronder een aantal bewerkingen van Medialogica-afleveringen met daarbij lesmateriaal met kijkvragen en verdiepende opdrachten. Voor vragen over het lesmateriaal kan je contact opnemen met onderwijs@human.nl.

Medialogica voor in de klas + lesmateriaal

Online haatzaaien

Onderzoek naar hoe op sociale media een geraffineerd spel van haatzaaien en polarisatie is ontstaan en wie daar belang bij hebben. Heeft de journalistiek hier wel een goed antwoord op?

Download de lesbrief hier en het leerlingwerkblad hier

Voor- en tegenstanders van abortus

Het debat rondom abortus is in 2019 in alle hevigheid opgelaaid. Voor- en tegenstanders proberen bezoekers van abortusklinieken te overtuigen van hun gelijk. Wat is de mediastrategie van beide kampen?

Download de lesbrief hier en het leerlingwerkblad hier.

De verhitte discussie over het klimaat

Medialogica onderzoekt hoe feiten het verliezen van emotie met klimaatverwarring tot gevolg. Politici, belangengroepen, journalisten, wetenschappers en scholieren nemen elkaars rol over en strooien met cijfers en statistieken. Naar wie moet het publiek luisteren? Welke belangen spelen mee? En door wie wordt de publieke opinie beïnvloed?

Download de lesbrief hier en het leerlingwerkblad hier.

De lange arm van China

De Chinese overheid probeert ons beeld van China te beïnvloeden en hanteert daarbij de wortel en stok: zij financiert het Chinese taalonderwijs in Nederland en intimideert Chinacorrespondenten. Behalve intimidatie, past China ook publieksdiplomatie toe. In Nederland leren ruim 2800 Nederlandse scholieren op kosten van de Volksrepubliek Chinees. China zou dat doen om de dialoog te bevorderen, maar volgens critici bedrijft China pr via de schoolbanken.

Download de lesbrief hier.

#MeToo: speelt de media voor rechter?

Wat is de rol van journalisten bij de #MeToo beweging? Wanneer stellen zij terecht een misstand aan de kaak en helpen zij de emancipatie van slachtoffers van seksueel machtsmisbruik? Wanneer kunnen vermeende daders zich beklagen over ‘trial by media'?

Download de lesbrief hier.

Oostvaardersplassen: de macht van de publieke opinie

In 2018 komt er een eind aan het imago van de Oostvaardersplassen als boegbeeld van de ongerepte natuur, waar de mens zo weinig mogelijk ingrijpt. Boswachters worden bedreigd, burgers gooien balen hooi over de hekken en delen op Facebook massaal foto's van vermagerde, grote grazers. Uiteindelijk besluit de provincie Flevoland, onder druk van de publieke opinie, om de dieren zelf bij te voeren. Hoe konden de gemoederen over de grote grazers in 2018 zo hoog oplopen en wat waren de gevolgen daarvan voor de betrokkenen?

Download de lesbrief hier.

Masterclass Medialogica wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds 21VSB Fonds en Fonds 1818.