Op donderdag 16 juni 2022 was HUMAN Educatie op de veertigste editie van de Docentendag Maatschappijleer in Den Haag, de vakconferentie voor docenten maatschappijleer en burgerschap. Kansengelijkheid, complotdenkers in de klas en etnisch profileren bij de overheid: dit is maar een selectie van de diverse lezingen en workshops. HUMAN Educatie gaf in samenwerking met Beeld & Geluid de Masterclass Medialogica over de wisselwerking tussen publieke opinie, media en politiek.

Het is een zonnige ochtend, mensen struinen door de winkelstraat, werknemers op terrassen nuttigen het eerste kopje koffie van de dag en toeristen sjokken achter gidsen aan met camera in de hand. Midden in het centrum staat de Grote Kerk.  

In de kerk is vandaag geen mis die inspiratie biedt, maar het samenkomen van docenten maatschappijleer. Om acht uur 's ochtends zijn de voorbereidingen al in volle gang. De kerk wordt klaargemaakt voor het evenement en deelnemende organisaties zijn druk bezig met het vullen van hun informatiestands. Het kleurrijke licht van de glas-in-loodramen schijnt op de stands vol met flyers, schermen, banners, ansichtkaarten en stickers.  

De introductie van de Docentendag Maatschappijleer in de Grote Kerk

Ook het HUMAN Educatie-team, bestaande uit Jessica Zoghary (medewerker PR en acquisitie), Sjoerd Alders (redactiemedewerker van De Publieke Tribune) en Nora Dekker (stagiaire HUMAN Educatie), maakt zich klaar voor de start van de informatiedag. Het duurt niet lang voordat ook onze tafel gevuld is met flyers, video’s, bierviltjes en magazines.  

Het HUMAN-team

Een gezonde dosis inspiratie

Na de aftrap gaat de informatiemarkt écht van start. De HUMAN Educatie-kraam trekt een divers publiek. Jong en oud bladeren door onze folders en bekijken de speciaal voor deze dag gemaakte video’s. Het grootste deel is al bekend met HUMAN, we ontmoeten zelfs een aantal HUMAN-vrienden. “Ik gebruik HUMAN-programma’s zelf al in de klas,” vertelt een docent. “Je ziet dat sommige onderwerpen, zoals kansengelijkheid en armoede, echt binnenkomen bij leerlingen.”  

Informatiekraam van HUMAN Educatie

HUMAN Educatie is uiteraard niet de enige partij die te vinden is op de informatiemarkt. Andere media, onderwijsmodules, goede doelen en vele andere organisaties zijn van de partij. Zo is een medewerker van NOS Stories druk in gesprek bij hun kraam, met op de achtergrond een groot scherm dat hun werk laat zien. De kraam van Amnesty International ligt vol met flyers met hun nieuwste lesmateriaal. Bij de kraam van ProDemos wordt zelfs een bordspel weggegeven wat docenten kunnen gebruiken als werkvorm tijdens hun lessen.

“Overal om ons heen werden goede gesprekken gevoerd die zowel docenten als standhouders inspireren,” vertelt HUMAN Educatie-teamlid Nora. "En daar komen de docenten natuurlijk ook voor. Ze zijn ontzettend gemotiveerd om hun lessen beter, leuker en inspirerender te maken voor hun leerlingen. De docenten zijn daarom ook heel assertief en komen gelijk op ons af om met ons in gesprek te gaan." 

Met docenten in gesprek over beeldvorming

Halverwege de dag vertrekt de helft van ons team naar het ProDemos-gebouw in Den Haag, waar zij een Masterclass Medialogica geven. Samen met ongeveer twintig deelnemers gaan experts van HUMAN en Beeld & Geluid in gesprek over beeldvorming, media en de rol van het publiek. Onder de aanwezigen is een aantal docenten dat HUMAN en Medialogica al heel goed kent, maar ook een aantal dat het nog niet kent. "Zij zijn benieuwd hoe je ervoor kunt zorgen dat leerlingen beter worden in het herkennen van betrouwbare bronnen en beelden,” vertelt Sjoerd, die de masterclass samen met een expert van Beeld & Geluid heeft gegeven. "De docenten benadrukken dat hun leerlingen te maken krijgen met ontzettend veel beelden en dat het voor hen niet altijd makkelijk is om deze te sorteren en filteren." 

Aan het begin van de masterclass stelt een van de deelnemers dat zijn leerlingen informatie vanuit de media al snel als onbetrouwbaar bestempelen. "Dat is een lastige kwestie,” zegt Sjoerd. "Tijdens de masterclass steken we eigenlijk de hand in eigen boezem. Wij komen daar vertellen over de media, als mediaorganisatie. De media maken ook fouten en dat laten we tijdens de masterclass zien.”

Tijdens de masterclass wordt uitgelegd welke factoren een rol spelen bij grote nieuwsgebeurtenissen. “Niet alleen media maar ook het publiek, de politiek en instanties zoals de politie spelen hierin een grote rol. We nemen die wisselwerking onder de loep." Aan de hand van stellingen, een casus en discussies komen de deelnemers tot nieuwe inzichten over beeldvorming, media en nieuwsberichten. 

“Niet alleen media maar ook het publiek, de politiek en instanties zoals de politie spelen een grote rol bij grote nieuwsgebeurtenissen. Tijdens de masterclass nemen die wisselwerking onder de loep.“

Sjoerd Alders (Redactiemedewerker van De Publieke Tribune)

Na afloop spreekt Sjoerd de deelnemer nogmaals over de kwestie: "Het was voor hem heel duidelijk geworden hoe de beeldvormingscyclus in elkaar zit en hij denkt dat deze masterclass een goed begin is om dit gesprek met de leerlingen te starten. Het geeft ze tools en informatie waarmee ze de totstandkoming van beelden en nieuws beter kunnen begrijpen."  

Een dag om docenten te vieren

De tijd vliegt voorbij. Voor je het weet zijn we alweer acht uur, verschillende inspiratiesessies en een geslaagde informatiemarkt verder. We sluiten af met een dankwoord, en en borrel, waar we proosten op de docenten maatschappijleer en de belangrijke rol die zij vervullen voor de samenleving. Dit is namelijk ook een dag waarop we docenten mogen vieren. 

Wil je ook aan de slag met HUMAN Educatie? Bekijk al ons gratis lesmateriaal op onze educatiepagina!