Op deze onderwijspagina over burgerschap vind je video's over identiteit en zelfontplooiing. Het lesmateriaal is te gebruiken voor de bovenbouw van het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.

Identiteit - bovenbouw PO/onderbouw VO

Japanse mangacultuur als hobby
Danielle's (14) hele kamer staat vol met Japanse popcultuur en ze loopt het liefst de hele dag rond in de kleding van haar favoriete anime personages. Waarom zou je dat doen? En hoe ver durf je te gaan om jezelf te zijn wanneer klasgenoten jouw passie maar raar vinden?

Verander je als je naar de middelbare school gaat?
In Dus ik ben (niet) mezelf staat de vraag van Manal (12) centraal. Ze gaat volgend jaar naar de middelbare school en dat vindt ze leuk, maar ook wel een beetje spannend. "Word ik dan een ander iemand? Ben ik dan nog wel mezelf?"

 

Identiteit - bovenbouw VO/MBO

Hoe is het om jezelf niet te mogen zijn in het openbaar?
In 2017 kondigt de overheid van China een verbod op iedere vorm van improvisatie aan. De rappers van de underground hiphop scene in metropool Chonqing mogen ineens geen tattoos meer laten zetten, niet improviseren en moeten oppassen met de teksten die ze schrijven. Op straat worden ze constant gevolgd door camera’s. Alles wat ze doen en zeggen kan tot een veroordeling leiden. De undergroundcultuur van de hiphop scene en de vrijheid van meningsuiting komen hierdoor flink onder druk te staan. “China is not freedom” zeggen de rappers. Hoe is het om jezelf niet te mogen uitdrukken in het openbaar?

Vragen om in de klas te bespreken:
- Wat betekent vrijheid voor jou?
- Op welke manieren wordt de vrijheid onder druk gezet in China?
- Wat valt er volgens jou onder vrijheid van meningsuiting? Mag je dan alles zeggen of zijn er restricties?
- In welke landen denk je dat je jouw hobby’s of muzieksmaak niet zou mogen uitdragen?

Passie volgen - bovenbouw PO/onderbouw VO

Doelen stellen
Fleur is 15 en wil alleen maar skaten. Door zichzelf doelen te stellen kan ze alles bereiken. Dat geldt voor meer in haar leven. Want een doel stellen maakt dat je wat uit je leven haalt, zo zegt zij.

Ik spijbel van school om te kunnen werken [fictie]
Benjamin wil liever niet meer naar school, maar meteen aan de koksopleiding beginnen. Hij spijbelt van school om in het geheim bij een eetcafé te werken. Benjamins vader is erachter gekomen en gaat met hem de confrontatie aan.

 

Ik en de ander - bovenbouw PO/onderbouw VO

Vooroordelen over de ander
'Tegenpool' is een filmisch experiment dat de levens van twee vreemden met elkaar verbindt. Mayra, een elfjarig meisje uit Amsterdam-Noord, gaat op bezoek bij haar tegenpool - een ex-gedetineerde. Ontdekt ze raakvlakken, die voorbij gaan aan haar oorspronkelijke vooroordelen? En kunnen Mayra en haar tegenpool iets van elkaar leren?

Voor jezelf opkomen - bovenbouw PO/onderbouw VO

Je mening laten horen [fictie]
Shahine krijgt het steeds benauwder dat zijn vader alles voor én met hem doet. Nu is hij uitgenodigd om met een vriend te gaan snowboarden. Maar hoe zeg je dat tegen je vader met wie je samen op vakantie zou gaan?

Moet ik meedoen en ook een navelpiercing nemen? [fictie]
Bij Mirre op school zijn tatoeages en piercings een hype. Om erbij te horen, wil ze nu een navelpiercing laten zetten. Van haar ouders mag het niet, maar haar vrienden hebben haar opgejut om er toch een te nemen.

Eigen keuzes maken [fictie]
Over een paar dagen barst het carnaval los en Joes is vastbesloten dit jaar mee te feesten. Zijn vader Stefan is een strenge dominee, die hier hele andere ideeën over heeft.

 

 

Vrienden maken
Hüseyin is meervoudig lichamelijk gehandicapt en heeft daardoor moeite met vrienden maken. Hoe kan hij, ondanks zijn handicap, toch op andere kinderen afstappen om vrienden te maken?

Vragen om in de klas te bespreken:
- Wat is een dilemma precies?
- Heb je zelf weleens een dilemma gehad? Hoe ging je daarmee om?
- Wie kan je om hulp vragen als je zelf een dilemma hebt?
- Herken je het dilemma uit de aflevering?

- Hoe belangrijk zijn vrienden voor jou?
- Wat zou Hüseyin kunnen doen om vrienden te maken? 
- Wat zou jij doen als je Hüseyin was? Blijven proberen vrienden te maken of het opgeven?
 

Mam, ik wil zonder jou op schoolkamp! [fictie]
Aiko gaat met haar klas op kamp en haar moeder is meegevraagd als hulp. Omdat ze er net lol in begint te krijgen om dingen steeds meer zonder haar ouders te doen, vindt Aiko dat helemaal geen leuk idee. Ze geniet van de vrijheid en zelfstandigheid.