Pointer-journalisten Pim Peterse, Ids Nicolai, Hans van Dijk en Niena Bocken trekken sinds september met pop-up redacties het land door. Eerst een maand Almelo, nu een maand Heerlen. Volgend jaar volgen nog vier steden. Ze strijken neer in panden middenin winkelstraten, en sporen langslopende burgers aan hun tips te delen met raamstickers als: ‘Kom binnen!’ en ‘Dat moeten ze eens uitzoeken!’. Van tevoren zijn al meet-ups georganiseerd en is een kleine campagne uitgerold, zodat de hele regio precies weet waar de onderste steen boven kan worden gehaald.
Vervolgens verzamelen de pop-up journalisten de meest bruikbare tips, en tuigen ze met lokale mediapartners als Tubantia en De Limburger onderzoeksverhalen op. Het doel? De burger bij de journalistiek betrekken, en andersom. Want dat gebeurt te weinig, vinden ze bij Pointer. En die behoefte aan kortere afstanden werd nogmaals onderstreept door chef Media van NRC Karel Smouter en WNL-hoofdredacteur Bert Huisjes, die begin oktober te gast waren in Mediastorm.
We spraken coördinator pop-up Pim Peterse over wat de redacties tot nu toe opleveren, en of hij merkt dat de afstand tussen journalistiek en burger bij elke stad een beetje kleiner wordt.