DPG Media, uitgever van journalistieke titels zoals de Volkskrant, Trouw en AD, heeft naar aanleiding van een uitzending van Mediastorm zijn website aangepast en een video over branded content offline gehaald.

In de desbetreffende video - die tijdens de uitzending van 10 september te zien was - vertelt een medewerker van DPG Media dat het verschil tussen advertenties en nieuwsartikelen niet altijd duidelijk is. "De commerciële boodschap is op een subtiele wijze verwerkt in een redactioneel ogend artikel," aldus de medewerker. 

Pieter Klok, hoofdredacteur van de Volkskrant, vindt dit "kwalijk" en zegt dat zijn uitgever een grens heeft overschreden. “Dat zijn dingen die we pertinent niet willen. Dus ik begrijp ook niet zo goed wat deze afdeling bezield heeft.”

Schermafbeelding van de website van DPG Media, links oud, rechts de aangepaste versie.

DPG Media reageert dat de video uit 2019 “gedateerd en niet representatief” is voor hun werkwijze. Wel besloot het bedrijf deze week enkele teksten op de website aan te passen die overeenkomen met de boodschap uit de video. Tot vorige week was te lezen dat bij een branded article het verhaal van de klant wordt versmolten tussen redactionele content, "waardoor de klant meelift op de kwaliteit en autoriteit van de titel". Inmiddels is deze zin verwijderd en is eraan toegevoegd dat het bij branded content duidelijk is dat het om een commerciële uiting gaat.

In Mediastorm veroordeelt hoofdredacteur van Vrij Nederland Ward Wijndelts deze handelswijze waarbij adverteerders meeliften op de betrouwbaarheid van de journalistiek. "Er ontstaat een handel in verwarring."

Kijk hieronder het fragment uit Mediastorm

Beeldvorming onder de loep

Elke zondag, 17:40 uur op NPO 2

In Mediastorm bespreken presentatoren Lara Billie Rense en Tim de Wit elke zondagmiddag de gebeurtenissen in de media. Afwisselend zullen verschillende opiniemakers te gast zijn om terug te blikken op de mediaweek. Rense en De Wit bespreken daarnaast met tafelgasten hoe beelden in de media ontstaan en wat die met ons denken doen.

Kijk Mediastorm elke zondag live om 17:40 uur op NPO 2.

Dit is ook interessant