Medialogica over integriteitsonderzoeken naar grensoverschrijdend gedrag
“Organisaties grijpen onder druk van media te snel naar een onderzoek als middel”
Integriteitsonderzoeken naar grensoverschrijdend gedrag verschijnen keer op keer in het nieuws en onderzoeksbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. “Het een soort cowboy-industrie geworden,” zegt hoogleraar Rob van Eijbergen. Volgens hem laten bedrijven en organisaties te vaak onderzoek doen. “Een onderzoek is het laatste middel maar onder meer door mediadruk grijpen mensen te snel naar dit middel.”
Rob van Eijbergen houdt zich bezig met vraagstukken rond integriteit en sociale veiligheid van organisaties. Hij is kritisch op de kwaliteit van integriteitsonderzoeken. “Ik roep al jarenlang dat het nodig is dat er kwaliteitscriteria komen. Nu gaat het alle kanten op.”
Het is een soort industrie geworden waar miljoenen euro's in omgaat.
“Als er klachten zijn, ontstaat er bij organisaties vaak paniek. Daar spelen bedrijven op in. Ze verdienen daar veel geld mee.” De mensen die het onderzoek uitvoeren, beschikken volgens Van Eijbergen vaak niet over de juiste competenties. Daardoor gaat er van alles mis, zoals: “Onvoldoende hoor- en wederhoor. Er is geen normenkader waardoor niet duidelijk is op welke grond uitspraken worden gedaan.”
Berichtgeving over integriteitsonderzoeken
In de berichtgeving over integriteitsonderzoeken gaat het ook mis: “Vaak zie je dat bepaalde regels uit een onderzoek geciteerd worden in de media en daardoor helemaal uit de context worden gehaald. Zowel de journalist als onderzoeker moeten daar rekening mee houden.”
Hoe zouden journalisten moeten berichten over integriteitsonderzoeken? “Voordat je kunt bepalen wat de waarde is van een onderzoek, moet je weten hoe het is uitgevoerd, wat de lading is en wat de onderbouwing is.” Journalisten moeten vooral bij de feiten blijven, zegt Van Eijbergen. “Ga niet zelf lopen duiden over wat er gebeurd kan zijn. Dat is in dit soort gevallen heel beschadigend, zowel voor het slachtoffer als voor degene die ergens voor beschuldigd wordt.”
De grenzen van MeToo
Medialogica onderzoekt hoe media zorgvuldig verslag kunnen doen van seksueel grensoverschrijdend gedrag.