De lobby van de lobby

Kunstproject van Suzanne Schols

  • Mylena Maitimu
  • Lotte van Rosmalen

Voor haar kunstproject 'Lobby: between green deals and ideals' fotografeerde Suzanne Schols de ontvangstruimtes van lobby organisaties in Brussel. Ze vertelt bij Medialogica over de transparantie van de organisaties en bedrijven die ze heeft benaderd.

Waar komt het woord 'lobby' vandaan?

Het woord 'lobby' komt uit het Latijn, en betekent hal, portiek of gang. In politieke zin verwees het woord oorspronkelijk naar de ruimte in het Britse Lagerhuis waar het publiek met parlementsleden in gesprek kon gaan. Later in de geschiedenis is het woord populair gemaakt door de Amerikaanse president Grant, die vroeger in de lobby van het Willard Hotel met zijn sigaar en zijn brandy zat en werd benaderd door mensen die zijn beleid probeerden te beïnvloeden.

Wat is volgens jou het beeld van de lobby?

Het beeld van de lobbyist is een beetje iets schimmigs. Het speelt zich af in de schaduw, in de luwte, in achterkamertjes. Dat beeld is vrij hardnekkig.

Als je kijkt naar films en televisieseries, met name Amerikaanse, is de lobbyist vaak een dubieus persoon. Ook wanneer je in de zoekmachine het woord 'lobbyen' opzoekt, zie je zakken met geld die worden uitgedeeld, politici als marionetten, en handen die worden geschud onder tafel.

Klopt dat beeld?

Lobbyen is het pogen het beleid en wetgevingsproces te beïnvloeden en niet per definitie iets slechts. Ik denk dat het belangrijk is dat het transparant is. Met dit project hoop ik de deur naar Brussel een stukje verder open te hebben gezet. Ik heb het letterlijk dichterbij proberen te brengen.