Media geven informatie aan ons door, maar op het moment dat de informatie tot ons komt, is ze niet meer neutraal. Begrijpen hoe media werken, er kritisch naar kunnen kijken en erop kunnen reflecteren, noemen we 'mediawijsheid'. We verzamelden de elf beste verhalen die ons meer kunnen leren over de werking van media.

Fakenews vs. betrouwbaar nieuws

Een partijdige Publieke Omroep? Kranten die 'kleur kiezen'. Een internet vol meningen. Welk medium kan je in deze stortvloed aan informatie nog geloven? Kortom: krijg je het juiste nieuws? En welke informatie kan je nog wel vertrouwen? In De Publieke Tribune onderzoekt Coen Verbraak met zijn gasten hoe om te gaan met nieuws.

Hoe moet de journalistiek omgaan met onwaarheden?

Complotdenkers, complottheorieën en complotbewegingen. Ze duiken steeds vaker op. In Worstelen met Q onderzoekt Medialogica de opkomst van de complotbeweging QAnon, inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde beweging met honderdduizenden volgers. Hoeveel aandacht verdient de beweging?

In een andere aflevering, Journalistiek in Crisitijd, kijkt Medialogica hoe er in Nederland en België door media wordt omgegaan met extreme meningen, feitenvrije stellingen, leugens en de gevolgen daarvan.

Voor De Publieke Tribune spraken we met politiek verslaggever Kees Boonman. Waar de politiek op tal van fronten toe is aan hervorming, mogen wat Boonman betreft ook journalisten, zijn eigen beroepsgroep, wel eens in de spiegel kijken. “Je moet lef hebben om iets niét te doen.”

Online privacy

Wanneer is er sprake van privacyschending? En wat betekent privacy eigenlijk? In What's the Right Thing to do? gaat Michael Sandel erover in gesprek met Jeroen Woe, Danny Ghosen en Carolien Borgers. 

Ook spraken we met beveiliginsonderzoeker Zawadi Done over online privacy. Iets wat hij zelf niet zo belangrijk vindt.

Hoe moet je omgaan met sexting?

Francien Regelink (33) was op haar vijftiende een van de eerste sexting-slachtoffers en had toen graag een handleiding gehad waarin stond hoe ze met de situatie om moest gaan. Afgelopen weekend presenteerde ze haar tweede boek: Help! Ik sta online! Ons jongerenplatform Tussenuur sprak met haar.

Psycholoog Suzanne Weusten legt uit waarom de campagne 'stoppen met sexting' volgens haar niet goed is: "De campagne belemmert jongeren in hun seksuele ontwikkeling. En als gevolg van de campagne krijgen de slachtoffers het extra moeilijk."

Zelfpromotie op sociale media

Sociale media bieden niet alleen een platform waarop je anderen kan volgen, maar met name eentje waarop je zelf gevolgd kan worden. Wat betekent het voor jongeren om op te groeien in een digitale wereld waar je elke dag bezig bent met je eigen PR?

Meer leren over mediawijsheid

Vanuit HUMAN bieden we ook lesmateriaal aan, geschikt voor verschillende vormen van onderwijs. Laat je als docent inspireren door de programma's en het lesmateriaal die zijn opgedeeld in de thema's burgerschap, mediawijsheid en seksualiteit.

Eén van de masterclasses die we geven, gaat over de beeldvorming van wat er zich heeft afgespeeld in Nederlands-Indië. Waarom weten Nederlanders zo weinig over de gebeurtenissen in Nederlands-Indië? Welke beeldvorming ontstaat er tijdens een conflict? Wat is de kracht van propaganda en wat is de meerwaarde van meerdere perspectieven?