Van het hergebruiken van sinaasappelschillen tot asfalt van olifantengras; om de klimaatdoelen voor 2030 te halen gaat TEDxUtrecht in een nieuwe serie events de strijd aan tegen klimaatverandering. We waren in Utrecht, bij de presentatie van de klimaatcampagne Countdown. “We willen dat mensen in actie komen.”

Een vijf uur durende stream met meer dan vijftig sprekers, waaronder prins William, acteur Mark 'The Hulk' Ruffalo en zelfs de Paus. De global launch van TED's eerste klimaatcampagne, waarmee de organisatie zich voor het eerst zal richten op innovaties en oplossingen omtrent klimaatverandering, loog er niet om. 

Joost de Bruin van TEDxUtrecht, een organisatie die gelooft in de kracht van het verspreiden van ideeën op het gebied van technologie, entertainment en design, deed de aftrap in Nederland, in het Utrechtse Muntgebouw. Vier Nederlanders presenteerden hun ideeën voor een publiek van dertig man, uiteraard op gepaste afstand, maar ook te volgen via een livestream.

Meer nodig dan aloude motto

Het doel? Mensen in beweging krijgen. “We zien heel veel goeie klimaatinitiatieven," zegt De Bruin. "Hoewel het voor sommigen nog lastig is om van idee naar succesvolle uitvoering te komen. Of juist om op te schalen. Met TEDxUtrecht bieden we middelen die daarvoor nodig zijn.”

Maar daar is meer voor nodig dan het aloude motto van TED: ideas worth spreading. “We willen dat ideeën worden omarmd en dat mensen in actie komen," zegt De Bruin. “Als iemand zijn talk heeft gedaan, gaan wij met ons netwerk de stad in om de juiste partijen en bijvoorbeeld wethouders te benaderen om te kijken of we daar iets mee kunnen doen.” 

Sinaasappelschillen en olifantsgras

Eén van de sprekers van TEDxUtrecht was Anja Cheriakova van De Clique. De Clique levert een integrale service aan Utrechtse horeca en cateraars om afval bij de bron te scheiden en daar nieuwe producten mee te maken. Zo verzamelen zij bijvoorbeeld sinaasappelschillen en koffiedik. “Wij hebben de ambitie geen reststromen meer te hebben, maar alleen de stromen die we kunnen gebruiken," zegt Cheriakova.  

Cheriakova hoopt door TEDxUtrecht dat extra duwtje in de rug te krijgen om op te kunnen schalen. “Het zou mooi zijn als we hierdoor kunnen uitbreiden. We hebben als streven honderdduizend kilo organisch afval per maand te verzamelen, in de vijf grote steden van Nederland. Ons ultieme doel is afval ook bij de mensen thuis te scheiden." 

Marcel van de Peppel van Miscancell sprak over olifantsgras en de toepassing ervan in onder andere asfalt onder de naam Grasfalt; een nieuw soort wegdek waarbij teer is vervangen door het CO2-slurpende olifantsgras. “Met ons product vervangen we een ingrediënt dat koolstofdioxide verbruikt, met een ingrediënt dat koolstofdioxide opslaat,” zegt Van de Peppel.

Anja Cheriakova van Le Clique

TEDxSalons

In het komende jaar organiseert TEDxUtrecht vijf followup-sessies in de zogeheten TEDxSalons, waar ze dieper ingaan op subthema’s energie, transport, grondstoffen, voedsel en natuur. “Sprekers gaan niet alleen een talk doen, maar ook actief in gesprek met mensen die ze verder kunnen helpen," zegt de Bruin.

Sprekers zullen vooraf gevraagd worden wie ze in de zaal willen hebben en wie hun verhaal moet horen. “Bij sommige initiatieven is het een kwestie van bredere bekendheid van het idee," zegt De Bruin. “Bij andere initiatieven is het praktisch uit de brand helpen of in contact brengen met investeerders. Op die basis nodigen we gericht mensen uit om de talk bij te wonen.”

Marcel van de Peppel over het gebruik van olifantsgras

Roodgloeiend

De Bruin: “Als het gaat om voedsel, nodigen we een partij als De Clique uit, maar bijvoorbeeld ook de lokale bierbrouwer, horeca-eigenaren in Utrecht die nog niet meedoen en de verantwoordelijke wethouder. En kijken of we een deal kunnen maken zodat we over een jaar alle Utrechtse horeca mee hebben." 

“In het geval van Grasfalt kan ik me voorstellen dat ze meer locaties willen om olifantsgras te verbouwen," zegt De Bruin. "Of meer contact met bouw- en productiebedrijven die het materiaal zouden kunnen gebruiken. Of simpelweg om het idee verder te verspreiden via andere TEDx-events in binnen- of buitenland.”

Van de Peppel hoopt met TEDxUtrecht vooral op publiciteit en meer bekendheid waardoor zijn initiatief verder kan groeien. Na afloop, als iedereen nog even naborrelt, zegt hij dat zijn talk nu al vruchten heeft afgeworpen. “Mijn telefoon staat roodgloeiend!”