Tijdens de pandemie in 2020 en 2021, kregen riders een bonus als extra motivatie voor diens inzet. Maar die bonussen zijn inmiddels opgeheven.
“Momenteel zijn er een heleboel werknemers die minder betaald krijgen dan toen ze deze baan begonnen,” zegt Matthias. “Het is überhaupt problematisch dat er met bonussen wordt gewerkt, want dat maakt werknemers meer opgefokt. Alles is gebaseerd op competitie, daar worden riders gewoon roekeloos van.”
En volgens Van Bennekom leidt dat tot zeer gevaarlijke situaties. “De risico’s worden steeds groter,” zegt hij. “In bijvoorbeeld een stad als Istanbul zijn vorig jaar 21 doden gevallen in deze sector. En ook in Nederland is het gewoon wachten tot de eerste onder een vrachtwagen terechtkomt.”
Riders in loondienst zijn juridisch verzekerd bij ongelukken tijdens werktijd, maar dat geldt niet voor zzp’ers. “Een bedrijf als Getir werkt bijvoorbeeld met zzp’ers,” zegt Van Bennekom. “Dan ben je als ‘werknemer’ dus niet vanuit het bedrijf verzekerd. En in een aantal gevallen zorgt het type dienstverband er ook nog eens voor dat riders niet worden doorbetaald bij ziekte of na een ongeluk,” zegt hij.
Veel riders komen hierdoor in serieuze geldproblemen volgens Matthias. “Het is onethisch maar helaas een veelvoorkomend probleem, daardoor stappen riders ook weleens zelf op. Ze gaan dan bijvoorbeeld in de horeca werken, in een supermarkt, of schoonmaakwerk doen. Maar daar hebben ze het helemaal niet beter,” zegt hij.