Het geheim van een succesvolle hulpverleningscampagne
Hoe verkoop je een ramp?
Helpt het om emotionele beelden te laten zien, zoals die van ondervoede kinderen? Of is een meer constructieve houding verstandiger op de lange termijn? Medialogica onderzoekt hoe hulporganisaties beeldvorming inzetten om geld te werven en daarmee de publieke opinie beïnvloeden.
Waarom berichten media over de ene ramp wel en de andere niet? Wat is de invloed van journalisten op het verhaal rondom een ramp en welk verhaal beklijft het meest bij het publiek? Heeft beeldvorming invloed op het geven van geld aan hulpacties en wat is de rol van de hulporganisaties zelf? Medialogica onderzoekt in deze driedelige webserie beeldvorming en berichtgeving bij humanitaire hulp.
De tranentrekker
Sprekers
Mirjam Vossen
Doet onderzoek naar de impact van mediabeeldvorming. Promoveerde o.a. op frames in fondsenwervende campagnes van hulporganisaties
Pim Kraan
Is directeur van hulporganisatie Save the Children
Wouter Oomen & Emiel Martens
Zijn onderzoekers in respectievelijk postkoloniale mediastudies en humanitaire communicatie. Werken daarnaast bij Expertisecentrum Humanitaire Communicatie
Verdiep je verder
Droomcampagne
De directeur van Save the Children zit met een duivels dilemma. Hulporganisaties halen meer geld op wanneer ze nood laten zien, maar volgens deskundigen zouden campagnes vaker moeten laten zien wat er al is bereikt. Daarom is de organisatie bezig met een campagne waarin ze zich focussen op de toekomst.
Nieuwe campagnevormen
Creatief bureau Tosti Creative probeert nieuwe vormen van fondsenwervende campagnes te ontwikkelen voor hulporganisaties. Hierbij proberen ze ver weg te blijven van de klassieke beelden van nood en hulpbehoevendheid.
Kijk verder
Overzicht serie: Hoe verkoop je een ramp?
Door Martine Braam en Lotte van Rosmalen
Beïnvloedt een Giro555-actie de verslaggeving van een ramp?
Hoe deed het NOS journaal in 2010 verslag van de Pakistaanse watersnoodramp? Dat onderzocht mediawetenschapper Inge Verdonschot. Medialogica sprak haar over haar onderzoek en hoofdredacteur NOS Nieuws Marcel Gelauff legt uit welke afwegingen de redactie maakte.