Hoe verkoop je een ramp?
Waarom berichten media over de ene ramp wel en de andere niet? Wat is de invloed van journalisten op het verhaal rondom een ramp en welk verhaal beklijft het meest bij het publiek? Heeft beeldvorming invloed op het geven van geld aan hulpacties en wat is de rol van de hulporganisaties zelf? Medialogica onderzoekt in deze driedelige webserie beeldvorming en berichtgeving bij humanitaire hulp.
Aflevering 1: De vergeten ramp
De grootste humanitaire crisis ter wereld speelt zich volgens de Verenigde Naties op dit moment in Jemen af. Toch zijn weinig Nederlanders hiervan op de hoogte en is er in de berichtgeving nauwelijks aandacht voor de ramp. Wat voor effect heeft dit op de fondsenwerving voor deze ramp? Medialogica onderzoekt wat een gebrek aan aandacht doet met de geefbereidheid van de Nederlander.
Aflevering 2: De mislukte hulpactie
Wanneer in 2008 een dodelijke cycloon over Myanmar trekt, starten de samenwerkende hulporganisaties een Giro555-campagne. Tot ieders verrassing krijgen journalisten en westerse hulpverleners geen toegang tot het land. Het gevolg: nauwelijks beelden van slachtoffers en vooral negatieve verslaggeving over het regime. Medialogica onderzoekt de gevolgen hiervan voor het verloop van een Giro555-campagne.
Aflevering 3: De tranentrekker
Medialogica online onderzoekt in het laatste deel van de serie het geheim van een succesvolle hulpverleningscampagne. Helpt het om emotionele beelden te laten zien, zoals die van ondervoede kinderen. Of is een meer constructieve houding verstandiger op de lange termijn? Medialogica onderzoekt hoe hulporganisaties beeldvorming inzetten om geld te werven en daarmee de publieke opinie beïnvloeden.
Meer 'Hoe verkoop je een ramp?'
Wie krijgt humanitaire hulp?
‘Hoe verkoop je een ramp?’ Dat vroeg de online redactie van Medialogica zich af. We onderzochten welke rol beeldvorming speelt bij het werven van fondsen voor goede doelen en noodhulp. Het resultaat is een driedelige online serie die vanaf 16 juli zal worden gepubliceerd. Tot die tijd delen we een aantal van onze bevindingen. Hoogleraar Humanitaire Studies Thea Hilhorst werpt vast haar blik op het vraagstuk. Hilhorst: “Beeldvorming is enorm belangrijk voor het verkrijgen van geld. Toch is het uiteindelijk beter als goede doelen zich hier niet zo door zouden laten leiden.”
Beïnvloedt een Giro555-actie de verslaggeving van een ramp?
Hoe deed het NOS journaal in 2010 verslag van de Pakistaanse watersnoodramp? Dat onderzocht mediawetenschapper Inge Verdonschot. Medialogica sprak haar over haar onderzoek en hoofdredacteur NOS Nieuws Marcel Gelauff legt uit welke afwegingen de redactie maakte.
Het meisje dat een aardbeving overleefde, en niet bestond
Bij een aardbeving in de buurt van Mexico-stad stort een basisschool voor een deel in. Een schoolklas verdwijnt onder het puin, maar er lijkt één overlevende te zijn: een twaalfjarig meisje genaamd Frida Sofia. Heel Mexico leeft via live-verslaggeving met haar mee: hoe ze vastzit onder een tafel, hoe ze door een rietje melk te drinken krijgt en hoe hulpverleners met haar praten. Een dag later blijkt het allemaal een leugen. Frida Sofia heeft nooit bestaan.
Sprekers
Lennart Hofman
correspondent 'verborgen oorlogen' bij De Correspondent
Hij ging in 2018 naar Jemen om daar verhalen te maken over de grootste humanitaire ramp van het moment.
Adel al-Arashi
Oprichter
Adel al-Arashi vluchtte in de jaren 90 naar Nederland. Hij startte in 2015, na het uitbreken van de burgeroorlog in zijn vaderland, de stichting 'Hulp voor Jemen' op. Daarmee zamelt hij geld in voor voedselpakketten.
Otto van der Harst
voorzitter van Giro555
Hij is onafhankelijk van de elf samenwerkende hulporganisaties die samen Giro555 vormen.
Cees Breederveld
voormalig directeur Rode Kruis
Cees Breederveld was in 2008 directeur van het Rode Kruis, die het actieteam van de Giro555-campagne voor de slachtoffers van de cycloon Nargis op Myanmar leidde. Inmiddels is hij gepensioneerd.
Tineke Ceelen
directeur van Stichting Vluchteling
Ze reisde in 2008 af naar Myanmar om daar o.a. op zoek te gaan naar beelden die gebruikt konden worden in de fondsenwervende campagne van Giro555.
Kees van Dam
verslaggever bij NOS Nieuws
Hij deed in 2008 verslag van de ramp. Hij schreef een boek over zijn ervaringen als buitenlandverslaggever, o.a. over de reis naar Birma.
Mirjam Vossen
Mediawetenschapper
Doet onderzoek naar de impact van mediabeeldvorming. Promoveerde o.a. op frames in fondsenwervende campagnes van hulporganisaties.
Pim Kraan
directeur van hulporganisatie Save the Children
De organisatie Save the Children zet zich in voor kinderen in nood.
Emiel Martens & Wouter Oomen
IDLeaks
Werken voor IDLeaks, een organisatie die zich bezighoudt met humanitaire communicatie.