Waarom de Giro555-actie voor Birma mislukte
Hoe verkoop je een ramp?
Wanneer in 2008 een dodelijke cycloon over Myanmar trekt, starten de samenwerkende hulporganisaties een Giro555-campagne. Tot ieders verrassing krijgen journalisten en westerse hulpverleners geen toegang tot het land. Het gevolg: nauwelijks beelden van slachtoffers en vooral negatieve verslaggeving over het regime. Medialogica onderzoekt de gevolgen hiervan voor het verloop van een Giro-555 campagne.
Alle afleveringen
Hoe verkoop je een ramp?
Waarom berichten media over de ene ramp wel en de andere niet? Wat is de invloed van journalisten op het verhaal rondom een ramp en welk verhaal beklijft het meest bij het publiek? Heeft beeldvorming invloed op het geven van geld aan hulpacties en wat is de rol van de hulporganisaties zelf? Medialogica onderzoekt in deze driedelige webserie beeldvorming en berichtgeving bij humanitaire hulp.
De mislukte actie
Sprekers
Cees Breederveld
Cees Breederveld was in 2008 directeur van het Rode Kruis, die het actieteam van de Giro555-campagne voor de slachtoffers van de cycloon Nargis op Myanmar leidde. Inmiddels is hij gepensioneerd.
Tineke Ceelen
Tineke Ceelen is directeur van Stichting Vluchteling. Ze reisde in 2008 af naar Myanmar om daar o.a. op zoek te gaan naar beelden die gebruikt konden worden in de fondsenwervende campagne van Giro555.
Kees van Dam
Is verslaggever bij NOS Nieuws. Hij deed in 2008 verslag van de ramp. Hij schreef een boek over zijn ervaringen als buitenlandverslaggever, o.a. over de reis naar Birma.
Kijk verder
Overzicht serie: Hoe verkoop je een ramp?
Door Martine Braam en Lotte van Rosmalen
Aflevering 1 - De vergeten ramp in Jemen
Door Martine Braam en Lotte van Rosmalen
Wie krijgt humanitaire hulp? 'Beeldvorming bepaalt een groot deel'
‘Hoe verkoop je een ramp?’ Dat vroeg de online redactie van Medialogica zich af. We onderzochten welke rol beeldvorming speelt bij het werven van fondsen voor goede doelen en noodhulp. Het resultaat is een driedelige online serie die vanaf 16 juli zal worden gepubliceerd. Tot die tijd delen we een aantal van onze bevindingen. Hoogleraar Humanitaire Studies Thea Hilhorst werpt vast haar blik op het vraagstuk. Hilhorst: “Beeldvorming is enorm belangrijk voor het verkrijgen van geld. Toch is het uiteindelijk beter als goede doelen zich hier niet zo door zouden laten leiden.”
Het meisje dat een aardbeving overleefde, en niet bestond
Bij een aardbeving in de buurt van Mexico-stad stort een basisschool voor een deel in. Een schoolklas verdwijnt onder het puin, maar er lijkt één overlevende te zijn: een twaalfjarig meisje genaamd Frida Sofia. Heel Mexico leeft via live-verslaggeving met haar mee: hoe ze vastzit onder een tafel, hoe ze door een rietje melk te drinken krijgt en hoe hulpverleners met haar praten. Een dag later blijkt het allemaal een leugen. Frida Sofia heeft nooit bestaan.
Beïnvloedt een Giro555-actie de verslaggeving van een ramp?
Hoe deed het NOS journaal in 2010 verslag van de Pakistaanse watersnoodramp? Dat onderzocht mediawetenschapper Inge Verdonschot. Medialogica sprak haar over haar onderzoek en hoofdredacteur NOS Nieuws Marcel Gelauff legt uit welke afwegingen de redactie maakte.