Waarom de Giro555-actie voor Birma mislukte

Hoe verkoop je een ramp?

  • Lotte van Rosmalen
  • Martine Braam

Wanneer in 2008 een dodelijke cycloon over Myanmar trekt, starten de samenwerkende hulporganisaties een Giro555-campagne. Tot ieders verrassing krijgen journalisten en westerse hulpverleners geen toegang tot het land. Het gevolg: nauwelijks beelden van slachtoffers en vooral negatieve verslaggeving over het regime. Medialogica onderzoekt de gevolgen hiervan voor het verloop van een Giro-555 campagne.

Waarom berichten media over de ene ramp wel en de andere niet? Wat is de invloed van journalisten op het verhaal rondom een ramp en welk verhaal beklijft het meest bij het publiek? Heeft beeldvorming invloed op het geven van geld aan hulpacties en wat is de rol van de hulporganisaties zelf? Medialogica onderzoekt in deze driedelige webserie beeldvorming en berichtgeving bij humanitaire hulp.

De mislukte actie

Sprekers

© Medialogica/still

Cees Breederveld

Cees Breederveld was in 2008 directeur van het Rode Kruis, die het actieteam van de Giro555-campagne voor de slachtoffers van de cycloon Nargis op Myanmar leidde. Inmiddels is hij gepensioneerd.

© Medialogica/still

Tineke Ceelen

Tineke Ceelen is directeur van Stichting Vluchteling. Ze reisde in 2008 af naar Myanmar om daar o.a. op zoek te gaan naar beelden die gebruikt konden worden in de fondsenwervende campagne van Giro555. 

© Medialogica/still

Kees van Dam

Is verslaggever bij NOS Nieuws. Hij deed in 2008 verslag van de ramp. Hij schreef een boek over zijn ervaringen als buitenlandverslaggever, o.a. over de reis naar Birma.

Kijk verder

Wie krijgt humanitaire hulp? 'Beeldvorming bepaalt een groot deel'

‘Hoe verkoop je een ramp?’ Dat vroeg de online redactie van Medialogica zich af. We onderzochten welke rol beeldvorming speelt bij het werven van fondsen voor goede doelen en noodhulp. Het resultaat is een driedelige online serie die vanaf 16 juli zal worden gepubliceerd. Tot die tijd delen we een aantal van onze bevindingen. Hoogleraar Humanitaire Studies Thea Hilhorst werpt vast haar blik op het vraagstuk. Hilhorst: “Beeldvorming is enorm belangrijk voor het verkrijgen van geld. Toch is het uiteindelijk beter als goede doelen zich hier niet zo door zouden laten leiden.”

Het meisje dat een aardbeving overleefde, en niet bestond

Bij een aardbeving in de buurt van Mexico-stad stort een basisschool voor een deel in. Een schoolklas verdwijnt onder het puin, maar er lijkt één overlevende te zijn: een twaalfjarig meisje genaamd Frida Sofia. Heel Mexico leeft via live-verslaggeving met haar mee: hoe ze vastzit onder een tafel, hoe ze door een rietje melk te drinken krijgt en hoe hulpverleners met haar praten. Een dag later blijkt het allemaal een leugen. Frida Sofia heeft nooit bestaan.