Het nieuwe rookgordijn

Wat gaat er schuil achter de belofte van een rookvrije toekomst?

  • Martine Braam
  • Floor de Graaff
  • Mylena Maitimu
  • Rosalyn Saab

Medialogica onderzoekt de rol van beeldvorming, media en marketing in de stijging van nicotinegebruik. En kijkt hoe jongeren via sociale media worden beïnvloed. Ook onderzoekt het programma de belofte van tabaksfabrikanten die – net als de overheid – zeggen te streven naar een rookvrije toekomst. Want is hier niet sprake van een marketingstrategie, waarbij de ene verslaving plaats maakt voor de andere?

Terwijl de overheid inzet op een rookvrije toekomst, stijgt het nicotinegebruik onder jongeren juist. En dat is te zien op het schoolplein, waar de e-sigaret – in de volksmond ook wel 'vape' genoemd – razend populair is geworden. Via platforms als Instagram en Snapchat kunnen scholieren met een druk op de knop de nieuwste illegale e-sigaretten met een smaakje kopen.

Nieuwe middelen met nicotine zoals de e-sigaret, verhitte-tabaksproducten en nicotinezakjes worden op de markt gebracht als minder schadelijke alternatieven voor de klassieke sigaret. Maar inmiddels lijken juist deze producten een nieuwe generatie verslaafd te maken aan nicotine.

Verdiep je verder

Sprekers in deze aflevering

    Esther Croes

    Tabak-expert Trimbos-instituut

    Robert Jackler

    Oprichter onderzoeksgroep Stanford Research into the Impact of Tobacco Advertisement

    Ole Heil

    Director External Affairs Nederland, Philip Morris International

    Danielle Cohen

    Longpatholoog, onderzoeker en docent

    Mohammed Chahim

    Europarlementariër GroenLinks-PvdA

    Bert Wagteveld

    Strategisch adviseur, Politie Nederland

    Simone Krouwer

    Onderzoeker en gedragsveranderingsadviseur bij de Behaviour Club