Staatssecretaris Blokhuis over alcoholreclames op sociale media

  • Jules Ruijs

Medialogica ontdekte dat drankmerken de geest van de wet ontduiken. Op radio en televisie is alcoholreclame overdag verboden, op sociale media als Instagram geldt dat wettelijke verbod niet.

We ontdekten dat alcoholmerken als Heineken en Desperados via influencers - bekende Nederlanders met veel volgers op sociale media - alsnog alcoholreclame maken overdag. Bij een deel van de reclames wordt ook een groot aantal jongeren bereikt. 

We vroegen de verantwoordelijk staatssecretaris herhaaldelijk om een reactie. Na een aantal keer heen en weer mailen stuurde de woordvoerder ons onderstaande schriftelijke reactie. 

Reactie Staatssecretaris Blokhuis

Meer weten over voorbeeldfiguren

In het gesprek dat Medialogica had met professor Joachim Duyndam vertelde hij ook over de manier waarop begeerte tot stand komt. We willen iets, omdat we zien dat iemand anders dat heeft of wil. Onze verlangens en wensen komen niet uit ons individuele zelf voort, maar ontstaan, worden bevorderd en onderhouden doordat anderen hetzelfde verlangen, wensen of nastreven. Voor het Utrechtse Faculteitsblad De Filosoof  schreef hij over René Girard, de grondlegger van deze zogenaamde mimetische theorie. In dit artikel (.pdf) lees je daar meer over. Het hele archief van De Filosoof  vind je hier.

Professor Joachim Duyndam heeft een leeropdracht Humanisme & Filosofie aan de Universiteit van Humanistiek. Zijn specialisme is de betekenis van voorbeeldfiguren en rolmodellen. Met een mooi woord: mimesis. 

Alcoholreclame op Instagram - deel 1

In een eerdere aflevering van Medialogica toonden we al hoe Heineken en Desperados met behulp van Tim Hofman, Geraldine Kemper en Thomas van der Vlugt reclame maakten op Instagram.

De reacties van het management van Thomas van der Vlugt, Tim Hofman, Geraldine Kemper, BNNVARA en Heineken vind je hier.

Meer Medialogica