Staatssecretaris Blokhuis over alcoholreclames op sociale media
Medialogica ontdekte dat drankmerken de geest van de wet ontduiken. Op radio en televisie is alcoholreclame overdag verboden, op sociale media als Instagram geldt dat wettelijke verbod niet.
We ontdekten dat alcoholmerken als Heineken en Desperados via influencers - bekende Nederlanders met veel volgers op sociale media - alsnog alcoholreclame maken overdag. Bij een deel van de reclames wordt ook een groot aantal jongeren bereikt.
We vroegen de verantwoordelijk staatssecretaris herhaaldelijk om een reactie. Na een aantal keer heen en weer mailen stuurde de woordvoerder ons onderstaande schriftelijke reactie.
Reactie Staatssecretaris Blokhuis
Meer weten over voorbeeldfiguren
In het gesprek dat Medialogica had met professor Joachim Duyndam vertelde hij ook over de manier waarop begeerte tot stand komt. We willen iets, omdat we zien dat iemand anders dat heeft of wil. Onze verlangens en wensen komen niet uit ons individuele zelf voort, maar ontstaan, worden bevorderd en onderhouden doordat anderen hetzelfde verlangen, wensen of nastreven. Voor het Utrechtse Faculteitsblad De Filosoof schreef hij over René Girard, de grondlegger van deze zogenaamde mimetische theorie. In dit artikel (.pdf) lees je daar meer over. Het hele archief van De Filosoof vind je hier.
Professor Joachim Duyndam heeft een leeropdracht Humanisme & Filosofie aan de Universiteit van Humanistiek. Zijn specialisme is de betekenis van voorbeeldfiguren en rolmodellen. Met een mooi woord: mimesis.
Alcoholreclame op Instagram - deel 1
In een eerdere aflevering van Medialogica toonden we al hoe Heineken en Desperados met behulp van Tim Hofman, Geraldine Kemper en Thomas van der Vlugt reclame maakten op Instagram.
De reacties van het management van Thomas van der Vlugt, Tim Hofman, Geraldine Kemper, BNNVARA en Heineken vind je hier.
Meer Medialogica
Alcoholreclame op Instagram - deel 1
Op radio en televisie is reclame voor alcohol overdag verboden. Maar voor sociale media geldt die beperking niet. Medialogica ging op onderzoek en vond alcoholreclames op instagramaccounts van onder meer bekende presentatoren van BNNVARA, én presentatoren die een jong publiek trekken.
Rechtbanktekeningen
Rechtbanktekenen doen we al sinds jaar en dag, om de privacy van de verdachte te beschermen. Maar welke invloed hebben de tekenaars eigenlijk? Medialogica sprak met tekenaars Aloys Oosterwijk en Petra Urban.
Kritiek of racisme?
Op 9 juni 2018 spreekt Tweede Kamerlid Han ten Broeke (VVD) via Twitter zijn waardering uit voor een initiatief van ChristenUnie en GroenLinks om hate crimes strenger aan te pakken. Anderhalve maand later beschuldigt universitair docent Nadia Bouras hem van subtiel racisme. Hoe is dit zo ver gekomen? En waar komt die beschuldiging vandaan?
Programmapagina
Bekijk hier alles van Medialogica.