Manager Lisa Post beantwoordde per mail onze vragen.
Ik ben vooral benieuwd in hoeverre Geraldine bijvoorbeeld ook reclame maakt voor alcoholmerken?
'Af en toe doen we samenwerkingen met onder andere Desperados, in combinatie met een event.'
Wordt Geraldine wel eens uitgenodigd voor gesponsorde trips?
'Ja, veel zeggen we af. Eigenlijk doet Geraldine alleen trips als ze het event echt tof vindt, de organisatie ervan kent of daarmee goed bevriend is, zoals Desperados.'
Om wat voor merken gaat het dan?
'Desperados.'
Hoe maakt Geraldine doorgaans kenbaar dat iets reclame is? Bijvoorbeeld via de mogelijkheid die Instagram daar voor biedt, of via een hashtag?
'Geraldine gebruikt de - in samenwerking met - of #ad, maar soms verwerkt ze het ook op een grappige manier in haar copy. Bijvoorbeeld: #metdezepostkrijgenwekorting'
Welk belang hecht Geraldine aan het herkenbaar weergeven van reclame?
'Geraldine vindt het goed om kenbaar te maken dat ze reclame maakt, ze vindt het ook belangrijk dat een post past op haar feed en bij haarzelf. Dus welke reclame post dan ook, moet er wel mooi en natuurlijk uit zien. Ze zal ook nooit samenwerken met iets, wat ze zelf niet tof vindt of achter staat.'
Let Geraldine bij het maken van reclame voor alcohol op andere zaken dan bij het reclame maken voor andere dingen als haar kledingmerk?
'Ja, alcohol reclame is vaak op een event en haar kledingmerk dat is iets wat ze dagelijks laat zien natuurlijk. Bij alcohol reclame let ze er op dat ze erbij zegt onder de 18 geen alcohol of iets in die trant.'
Ik ben benieuwd of Geraldine zich ziet als tieneridool, en of ze met haar instagramkanaal meer dan 25% minderjarigen bereikt, volgens haar statistieken.
'Geraldine ziet zich niet echt als tieneridool, haar Instagram statistieken laten ook zien dat minder dan 5% onder de 18 jaar haar volgt, de rest is allemaal 18 jaar en ouder. Haar fans zijn meestal ook wel wat ouder.'
De reclamecode en de mediawet (die niet geldt voor sociale media) zijn erop gericht om zoveel mogelijk alcoholreclame weg te houden bij jonge kijkers. Met die gedachte in het achterhoofd ben ik benieuwd hoe Geraldine kijkt naar bijvoorbeeld haar trip naar Venetië met Desperados?
'De trip van Desperados was voor Geraldine vooral een leuk event om naar toe te gaan, haar vriendin organiseerde de hele trip namelijk. Daarbij heeft Geraldine dus weinig jonge volgers en staat niet echt bekend als tieneridool.'
Kan Geraldine vertellen hoe de samenwerking met Desperados tot stand is gekomen?
'Geraldine is bevriend met iemand die werkt bij Desperados.'
Ziet Geraldine zich als rolmodel voor jongeren/minderjarigen?
'Niet echt een rolmodel, ze is zich wel bewust van het het effect dat Social Media kan hebben. Ze probeert er natuurlijk wel een beetje op te letten en rekening mee te houden, maar dat doet ze ook uit zichzelf om bewust te blijven, dan is een rolmodel een groot woord.'
In hoeverre beïnvloedt reclame, en specifieker alcoholreclame, haar geloofwaardigheid als presentator?
'Geraldine heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze van feestjes houdt, maar zegt juist ook altijd dat je bewust om moet gaan, met feestjes en bijvoorbeeld alcohol. Geniet, maar wel met mate.
Dat heeft dus verder niets te maken met haar geloofwaardigheid als presentator. Verder letten we met reclame posts echt op of een merk bij Geraldine past, of ze zelf wat met het merk heeft of met de organisatie. Indien dat niet zo is, werken we er niet mee samen.'