Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?
De moderne leraar wil zijn leerlingen niet alleen kennis, maar ook het verschil tussen goed en kwaad bijbrengen. Voor die morele vorming is nog te weinig aandacht in lerarenopleidingen, vindt Wouter Sanderse. Hij pleit voor een beroepsethiek voor het onderwijs. Een voortdurende dialoog over wat iemand een goede leraar maakt, en hoe hij deze waarden doorgeeft aan een klas.
Dit fragment is onderdeel van
OBA Live
Wim Brands in gesprek met: filosoof Wouter Sanderse over de leraar als moreel baken.
De moderne leraar wil zijn leerlingen niet alleen kennis, maar ook het verschil tussen goed en kwaad bijbrengen. Voor die morele vorming is nog te weinig aandacht in lerarenopleidingen, vindt Wouter Sanderse. Hij pleit voor een beroepsethiek voor het onderwijs. Een voortdurende dialoog over wat iemand een goede leraar maakt, en hoe hij deze waarden doorgeeft aan een klas.
Filmcriticus Gawie Keyser
bespreekt de filmklassieker ‘The Browning Version’ (1951) van Anthony Asquith, waarin een docent aan het eind van zijn carrière wordt geconfronteerd met een nieuwe generatie die geen interesse meer heeft in literaire klassiekers. Was hij een goede docent? vraagt hij zich af. ‘Waarom hebben we nog een beschaving nodig als beschaafd zijn ons niet meer interesseert?’
Ad Verbrugge
In OBA Live/ Filosofie is Ad Verbrugge vandaag 'huisfilosoof'.