Medialogica onderzoekt de influencer-industrie
Medialogica onderzoekt de wereld achter de social influencer. Hoe echt is de gemiddelde volger? Hoe succesvol zijn influencers en waarom? Binnen welke markten zijn zij actief en hoe beïnvloeden ze hun volgers?
Getuite lippen met een dikke laag rode lippenstift, starend over de rand van een ‘infinity pool’, of sippend aan een latte macchiato op een terras in Parijs. Een kleine greep uit de duizenden foto’s van jonge dames op Instagram. Met een tik op de foto poppen vaak meteen de namen op van de merken die op de foto te zien zijn. Het zijn gesponsorde posts van de nieuwe sterren van nu. Influencers: veelal jonge mensen die op sociale media hun invloed doen gelden.
Hun volgersaantallen doen vermoeden dat ze een miljoenenpubliek bereiken en sommigen hebben online dezelfde status als grote Hollywoodsterren. Maar welke wereld gaat er schuil achter de pracht en praal van de post? Welke belangen spelen er online en hoe betrouwbaar is het oordeel van de ingehuurde influencer?
Kip met gouden eieren
In een tijd waarin het aantal televisiekijkers daalt en steeds minder mensen de moeite nemen een krant te lezen lijkt de reclamewereld met influencers een nieuwe kip met de gouden eieren te hebben gevonden. Zo ook een grote partij als Unilever. Het bedrijf geeft aan dat ‘social influencers een belangrijk onderdeel zijn van de marketingaanpak. Dit omdat is gebleken dat ze zeer veel invloed hebben op de mening van de consument.’ Daarbij kun je je product online gericht bij een afgebakende groep geïnteresseerden promoten, en dus effectiever.
Influencers hebben zeer veel invloed op de mening van de consument.
Start onderzoek
Medialogica start een breed onderzoek naar de wereld van de influencer: Hoe echt is de gemiddelde volger? Hoe succesvol zijn influencers en waarom? Binnen welke markten zijn zij actief en hoe beïnvloeden ze hun volgers? Maar voert de macht van de influencer ook verder dan het aanprijzen van een lippenstift of een hippe eetlocatie en zijn er politieke of activistische influencers actief? Wat zijn de gevolgen van die invloed voor zowel voor de volgers, als de influencer zelf? En worden influencers gebruikt om wet- en regelgeving rondom reclame te omzeilen?
Influencermarketeer: ‘Gekochte echte volgers zijn een heel groot probleem voor onze branche.’
Marketingbureaus die zich specialiseren in influencers schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar dat deze vorm van reclame ook een schimmige kant heeft blijkt wanneer we dieper in het onderwerp duiken.
Lees meer van Medialogica
Domineren klimaatsceptici het debat op Twitter?
Iedereen lijkt er een mening over te hebben, het klimaat. Ook op twitter is de discussie populair. Want is het nou bewezen of niet, die opwarming van de aarde en komt dit wel door de mens? Het debat valt uiteen in ‘klimaatsceptici’ en ‘klimaatovertuigden’. Een echt tussen geluid lijkt er niet te zijn. Maar welk beeld schetst dit online klimaatdebat? En in hoeverre is dit representatief voor wat Nederland vindt. Medialogica onderzocht op Twitter wie online het hoogste woord voert als het gaat om #klimaat.
Hoe kon een ultrarechts campagnespotje op de publieke omroep worden uitgezonden?
Na een luttele vijf minuten kondigt Jeroen Pauw een ‘opvallend’ spotje aan, dat Baudet tijdens de verkiezingscampagne verspreidt. Een spotje van extreemrechtse oorsprong. Daar wordt echter met geen woord over gerept.
NOS-chef over strijd tegen nepnieuws
Dat een afbeelding van een nep teletekstbericht veelvuldig wordt gedeeld, is volgens NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff een buitengewoon kwalijke zaak. ‘Het is per definitie een beschadiging van het merk NOS. Maar hier tegen optreden is natuurlijk heel erg moeilijk.’