Reber Dosky doet het wéér

, Nele Goutier

Aan het prijzencircus lijkt voor Reber Dosky geen eind te komen. Nadat zijn film Radio Kobani meermaals in de prijzen viel, bleek de documentairemaker deze week de gelukkige winnaar van het Prins Bernhard Cultuurfonds Stipendium.

Maar liefst 50 duizend euro mag de documentairemaker steken in zijn nieuwe non-fictie film. Wij zijn benieuwd wat we mogen verwachten. 

Gefeliciteerd! Hoe voelt het om zo’n prijs in ontvangst te nemen?

Dosky: ‘Fantastisch. Het is waardering van mijn werk, daar ben ik ontzettend blij mee. Ik had het niet verwacht eerlijk gezegd. Het nieuws brengt een bepaalde opluchting met zich mee. Het betekent namelijk dat ik me niet hoef te haasten. Daardoor heb ik de ruimte om nog beter na te denken, sterkere verhalen te maken en er helemaal in te duiken. Het is fantastisch dat ik die mogelijkheid krijg. Jammer genoeg wil degene die geld beschikbaar stelt anoniem blijven. Ik had graag een kopje koffie met hem of haar willen drinken, want ik ben ontzettend dankbaar!’ 

 

Wat ga je doen met die 50 duizend euro?

‘Het is de bedoeling dat ik het geld investeer in nieuw project. Ik heb een paar filmplannen die ik al lang op papier heb staan, die ik wil onderzoeken. Ik durf niet te veel te verklappen, omdat ik niet wil dat iemand er met mijn idee vandoor gaat. Maar mijn aanpak en stijl zullen hetzelfde zijn als in eerdere films. Mijn verhalen gaan over vader-zoonrelaties en vriendschap, maar ook over ontheemd zijn, het effect van oorlog op mensen en het maken van een nieuwe start. In die richting ga ik onderzoeken. Ik kom uit het Midden-Oosten, uit Koerdistan, en daarover gaan mijn films ook. Het is een bijzondere arena, die barst van de verhalen.’ 

Ga je ook nog even stiekem op vakantie van het geld?

Dosky lacht: ‘Nee dat mag niet. Het geld is echt bedoeld voor mijn documentaire. Ik mag mezelf natuurlijk wel een uurloon uitbetalen en met mijn salaris mag ik alles doen wat ik wil. Maar ik moet eerst wel werken voor mijn geld, net zoals iedereen. Ik moet alles verantwoorden.’ 
 

Hoe ziet je planning er dan uit?

In december vlieg ik naar Koerdistan om karakters te onderzoeken en een band op te bouwen. Rond maart moet het plan af zijn, en dan kan de realisatie beginnen.’ 

Maakt het winnen van zo’n geldbedrag verschil in hoe creatief je denkt?

‘Als je goed de tijd hebt en geen haast, kun je misschien creatiever nadenken. Maar ik heb gemerkt dat ik ook onder druk functioneer. Dat levert ook mooie dingen op. Dus ik durf niet 1, 2, 3 te roepen wat beter is.’

Waarom past jouw film bij Human?

‘Mijn nieuwe documentaire past bij verschillende omroepen, maar ik als persoon kan toevallig heel goed overweg met jullie directeur, Bert Janssens. Ik vind hem een fantastisch persoon, inhoudelijk heel sterk, en echt een filosoof. Ik geniet van elk gesprek dat ik met hem heb - niet alleen over mijn film, maar over andere dingen in het leven net zo goed. Ik moet me goed en veilig voelen bij degene met wie ik samenwerk, dat geeft me ruimte in mijn hoofd. En bij bij zowel regisseur Jos de Putter als Bert Janssens heb ik een goed gevoel. Ik voelde me meteen thuis en daarom kom ik graag terug.’