De best bekeken denkers

Vijf sprekers op een rijtje

Helder denken in troebele tijden, dat is wat Human beoogt. Welke eeuwenoude filosofen kunnen ons daar nu nog mee helpen? In Kwartslag beantwoorden BN’ers deze vraag. Dit waren de best bekeken doordenkers van het afgelopen half jaar op Facebook.

1. Jan Drost over afhankelijkheid

We zijn tegenwoordig erg gehecht aan onze autonomie. Maar zonder anderen kunnen we niet gelukkig zijn, zegt filosoof Jan Drost. Aristoteles leerde hem dat je alleen iemand bent als je anderen om je heen hebt. Hij leert ons weer afhankelijk te zijn en daar onze kracht, geluk en vrijheid in te vinden.

2. Tamar de Waal over Nederlandse waarden

Wat is het effect van de huidige politiek, die wil vasthouden aan Nederlandse waarden? Soms tast je de Nederlandse waarden juist aan terwijl je ze probeert te beschermen, laat politiek filosoof Tamar de Waal zien. Ze legt ons uit wat er eigenlijk zo vreemd is aan de claims van minister Schippers en Sybrand Buma, die stellen dat bepaalde waarden alleen bij Nederland horen.

3. Frank Meester over Schopenhauer

Iedereen streeft naar geluk, maar waar zoeken we dan eigenlijk naar? We moeten stoppen met proberen gelukkig te zijn, zegt Frank Meester. Geluk is namelijk een neutrale toestand, dus eigenlijk bestaat het helemaal niet. Dit leerde hij van de boze filosoof Arthur Schopenhauer.

4. Hans Sibbel over Richard Feynman

​​​​​Uitzoeken tot je het zeker weet en dan pas praten, was voor Sibbel de belangrijkste les die hij van Richard Feynan leerde. Ook in tijden van wantrouw en fake news kunnen we veel leren van deze natuurkundige, mede-uitvinder van de atoombom en Nobelprijswinnaar. Sibbel noemt hem ‘een van de allerslimste mensen die waarschijnlijk ooit op deze planeet heeft rondgelopen.'

5. Michiel Leezenberg over homoseksualiteit en de islam

Veel mensen denken dat de Islam een antihomoseksuele religie is. Het woord homoseksualiteit is echter een modern begrip en kan onmogelijk in de islamitische traditie voorkomen, zegt Michiel Leezenberg. Hij biedt ons een nieuwe kijk op homoseksualiteit in de Islam, die we in deze tijd goed kunnen gebruiken.