Human huisstijl

Human huisstijl


Waarom een Human huisstijl?

Human is een sterk merk en dat tonen we graag. Niet alleen door mooie programma’s te maken, maar ook door te laten zien wie we zijn. Met een herkenbare huisstijl presenteert Human zich aan het publiek.

Op deze pagina vind je voorbeelden van de huisstijl en alle elementen om de huisstijl zelf toe te passen zoals het logo, de kleuren en de titelbalken.

De eindredacteur is verantwoordelijk voor het doorvoeren van de huisstijl in zijn of haar programma of project. 

Heb je vragen, neem dan contact op met de afdeling Marketing van Human via huisstijl@human.nl.

LOGO

Het logo van Human ontstaat door het schrijven van HVMΛN in plaats van Human. Het is een referentie naar de oorsprong van ons schrift, het Latijns alfabet. We schrijven in het logo de ‘U’ als een ‘V’ en de ‘A’ als de ‘Λ’, de Griekse letter lambda. Dit is ook een referentie naar de klassieke oudheid als fundament van ons denken.

Deze manier van schrijven is alleen bedoeld voor het logo.

Het logo is hier te downloaden.

schrijfwijze human

We schrijven Human altijd als een eigen naam, met alleen de ‘H’ als hoofdletter. Dus niet: HUMAN. En zonder gebruik van ‘V’ of ‘Λ’.

KLEURGEBRUIK

Hoofdkleur

Onze hoofdkleur is oranje, de kleur van het humanisme. Deze kleur moet in al onze uitingen aanwezig zijn en combineren we bij voorkeur met wit.

ORANJE
CMYK: 0/70/90/0
RGB: 242/110/49

overige kleuren

De steunkleur die gebruikt wordt is blauwgroen. Dit is de complementaire kleur van oranje. We gebruiken deze kleur bij voorkeur met oranje en wit, dit zorgt voor een sterke, frisse combinatie.

Het uitgangspunt bij de Human-huisstijl is helderheid. We willen dat Human een frisse uitstraling heeft. Het is daarom belangrijk dat we heldere kleuren gebruiken en geen verloop (gradient) toevoegen.

Kleurgebruik logo

Het logo is altijd oranje of wit.

Het logo mag nooit:
• transparant zijn.
• met schaduw worden weergegeven.
• met een kleurverloop (gradient) worden weergeven.
• onvoldoende contrasteren t.o.v. de achtergrond.
• in een vlak geplaatst worden.

Lettertypes

Het lettertype van Human is Bureau Grotesque. Het wordt gebruikt op drie manieren:

1. Bureau Grotesque [Bold / FiveOne] in kapitalen

  • We gebruiken dit lettertype voor namen, koppen, programmatitels en korte teksten (nooit langer dan 140 tekens).
  • In de regel worden alleen de kapitalen van deze letter worden gebruikt.

2. Bureau Grotesque [Bold / FiveOne] in kleine letters

  • Voor ondertitels in artikelen en persberichten, voor hashtags en urls gebruiken we kleine vette letters.

3. Bureau Grotesque [Regular / ThreeSeven]

  • Deze letter is iets dunner en wordt vooral gebruikt voor lopende teksten.

Bij ieder huisstijlelement op deze pagina wordt aangegeven op welke manier het lettertype toegepast moet worden.

Shadows, softe borders, onnodige tierelantijnen, transparanten of 3d-elementen zijn niet toegestaan. We gebruiken heldere kleuren, er wordt geen verloop (gradient) toegepast.

Idents

• Elk Human-programma wordt voorafgegaan door een pre-ident (drie seconden).
• Elk Human-programma wordt afgesloten met een ident (maximaal vijf seconden).
• De ident is onderdeel van de aftiteling die maximaal 30 seconden duurt.
• De producer weet welke idents er voor en na een programma geplaatst moeten worden.

Samenwerking met VPRO

Bij programma’s in samenwerking met VPRO worden speciale Human/VPRO-idents ingezet. (Deze idents worden binnenkort vervangen.)

Leaders

• In de leader worden altijd huisstijlelementen van Human gebruikt. In ieder geval de hoofdkleur oranje en het lettertype.
• De titel wordt in de leader altijd in Bureau Grotesque [Bold / FiveOne] in kapitalen geschreven.
• Zorg ervoor dat de leader aansluit bij de pre-ident.
• De leader kan direct volgen op de pre-ident, maar er kan ook met een scène/cold open begonnen worden. Dan heeft het de voorkeur om een titelkaart na de pre-ident te plaatsen.
• Plaats de titel niet te laat in beeld.
• Een leader duurt maximaal 15 seconden, bij voorkeur korter.

titelkaart

Begint de leader met een scène of cold open, plaats dan een kaart met de titel van het programma na de pre-ident.

• Lettertype: Bureau Grotesque [Bold / FiveOne] in hoofdletters.
• De titelkaart sluit aan op de pre-ident.

titelkader

We werken met een grid waar informatie zoals titels, hashtags, bronnen en urls vallen in verband met logo’s en ondertiteling.

Titelkader: grid

Montage grid

titels

Aan het begin, maar ook tijdens het programma worden personen geïntroduceerd.

• De naam en functie worden in een witte letter geplaatst in een oranje balk.
• Wanneer deze kleur niet gepast is kan grijs gebruikt worden. Dit gebeurt altijd in overleg met de afdeling Marketing via huisstijl@human.nl.
• Houd altijd de afstanden van het grid aan: plaats de tekst tegen het grid, niet daarbuiten. De balk wordt daarentegen wel buiten het grid doorgetrokken.

Lettertype:
Naam: Bureau Grotesque (Bold / FiveOne) in hoofdletters.
Functie: Bureau Grotesque (Regular / ThreeSeven) in kleine letters zonder begin kapitaal.

• Lettergrootte: Title Tool 26 of Marquee 45
• Titelbalk: RGB: 242/110/49 (oranje) / RGB 216/216/216 (grijs)
• Alle titels faden in en uit in 6 frames.

Titel oranje

Titel grijs

Plaatsing van de balk binnen het titelkader
• Titels worden bij voorkeur de kijkrichting van degene die voorgesteld wordt geplaatst, ter hoogte van de kin/mond. Dit kan dus rechts of links van het scherm zijn.

Kijkrichting kin-mond

Persoon kijkt recht in de camera en zit midden in beeld: zoek naar de ruimte (rechts of links) en plaats de balk bij voorkeur ter hoogte van het midden.

Persoon midden in beeld

Als er twee personen tegelijk worden voorgesteld verschijnen de balken op hetzelfde moment en op dezelfde hoogte.

Twee personen

Bij een erg lange functie mag deze onder de naam worden geplaatst. De oranje balk wordt dan verdubbeld.

#hashtag

De hashtag verschijnt meerdere keren per uitzending in beeld.

• De hashtag wordt links onderin op het grid geplaatst in de oranje balk.
• Lettertype: Bureau Grotesque [Bold / FiveOne] in kleine letters, wit.
• Lettergrootte: Title Tool 26 of Marquee 45.

#hashtag

plaatsbepaling

De plaatsbepaling wordt links onderin het grid geplaatst in de oranje balk.

Lettertype:
Plaats: Bureau Grotesque (Bold / FiveOne), hoofdletters, wit.
Datum: Bureau Grotesque (Regular / ThreeSeven), kleine letter zonder begin kapitaal, wit.

Lettergrootte: Title Tool 26 of Marquee 45.

Plaatsbepaling

bronvermelding

• Lettertype: Bureau Grotesque [Bold / FiveOne] in kleine letters.
• Lettergrootte: Title Tool 26 of Marquee 45.
• Kleur: wit over bewegend beeld.
• De bronnen worden gecentreerd in beeld gebracht boven het grid.

Bronvermelding

Aftiteling

• De aftiteling inclusief ident mag niet langer duren dan 30 seconden wordt altijd getoond naast actief beeld.
• De aftiteling bestaat uit een vlak aan de rechterkant, waarin de tekst rechts wordt uitgelijnd.
• Tijdens de aftiteling staat de url altijd in beeld, behalve als er vooruitgeblikt wordt naar volgende week.

Lettertypes:
Naam: Bureau Grotesque (Bold / FiveOne) in hoofdletters.
Functie: Bureau Grotesque (Regular / ThreeSeven) in kleine letters zonder begin kapitaal.

• Lettergrootte: Title Tool 26 of Marquee 45.
• Tussen de verschillende functies wordt een witregel gevoegd.
• De eerste kaart fade in, in 13 frames. Fade in naar de volgende kaart in 6 seconden.
• Voeg een voice-over toe die tijdens de aftiteling verwijst naar de site (‘meer weten? Ga dan naar human.nl/schuldig’). Dit is de stem van het programma of de algemene Human-stem.

Aftiteling

Toepassing aftiteling binnen vormgeving programma
Naast het vaste format kunnen eindredacteuren de vorm van de aftiteling enigszins aanpassen naar de vormgeving van het programma.

Aftiteling Schuldig

© Human
De aftiteling wordt afgesloten met het copyright-teken, het Human-logo en het jaartal van de eerste uitzending.

Het copyright-teken wordt rechtsonder het grid geplaatst.

Copyright

volgende week in...

Tijdens de aftiteling wordt soms vooruitgeblikt naar de komende aflevering. Dit wordt links onderin op het grid geplaatst.

Lettertype:
Volgende week in: Bureau Grotesque (Regular / ThreeSeven) in kleine letters zonder begin kapitaal.
Programmatitel: Bureau Grotesque (Bold / FiveOne) in hoofdletters.

• Lettergrootte: Title Tool 26 of Marquee 45.
• Kleur: wit over bewegend beeld.

Volgende week in

url

Tijdens de aftiteling staat de url altijd in beeld. Als er vooruitgeblikt wordt naar volgende week verschijnt de url daarna.

• De url wordt links onderin op het grid geplaatst in de oranje balk.
• Lettertype: Bureau Grotesque [Bold / FiveOne] in kleine letters, wit.
• Lettergrootte: Title Tool 26 of Marquee 45.

• We verwijzen altijd naar human.nl. Gebruik dus human.nl/schuldig in plaats van schuldig.nl of human.nl/devloerop in plaats van devloerop.nl.
• Let op: We gebruiken nooit www.

Aftiteling

stijlgids

Het is belangrijk dat we een consequente schrijfwijze handhaven in alle uitingen op onze website, social media, in nieuwsbrieven, persberichten en in print.

In de stijlgids staan alle afspraken op een rijtje. Over leestekens, accenten, afkortingen, bronvermelding en alles wat je verder moet weten.

Klik hier voor de stijlgids.

DOWNLOADS

2DOC