Human brengt theater bij je thuis. Wij hebben de tien beste theater-documentaires en -programma’s voor je geselecteerd. Zoals het prachtige Ik Verwacht Alles over twee bewoners uit de theatervoorstelling WijkSafari Utrecht van Adelheid Roosen. Of het pleidooi van actrice en theatermaakster Nazmiye Oral voor 'radicale intimiteit'. En de bijzondere registratie van Jongens Waren We, een voorstelling waarin theater en het echte leven samenkomen.

De Vloer Op

Was het seksueel overschrijdend gedrag? Is Saskia in staat om de condoleances te accepteren van degene die haar man heeft doodgereden? En waarom wordt Anniek als vrijwilliger steeds afgewezen?

In het achttiende seizoen van De Vloer Op gaan de acteurs weer op zoek naar een verhaal. Regisseur Peter de Baan stuurt ze - onvoorbereid - met een improvisatieopdracht de vloer op.

Ik verwacht alles

Maak de wereld elke dag zoals jij hem zou willen zien. Met deze wijsheid van Gandhi in gedachten maakte theatermaakster Adelheid Roosen de voorstelling WijkSafari Utrecht. Achter op de scooter, te voet en met de bus maakt het publiek een reis door verschillende wijken in Utrecht en het leven van haar bewoners.

Jongens waren we

Jongens die mannen worden. Waar trekken ze zich aan op? Aan elkaar? Aan hun vaders? En wat als die er niet zijn? In de theatervoorstelling Staal spelen ze het, in Jongens waren we kijken ze zichzelf – letterlijk - in de ogen. Theater en het echte leven komen samen.

Op het podium zien we zeven jongens in de wachtkamer van het echte leven. Ze verschuilen zich achter maskers van helden en lafaards, zijn mietjes of macho's. Samen maken ze zich groter dan ze zijn, richten ze zich op de buitenwereld.

Nazmiye Oral: Hoe mens te zijn

Actrice en theatermaakster Nazmiye Oral houdt een pleidooi voor 'radicale intimiteit'. Bijvoorbeeld door in totale openheid en zonder vooroordelen het gesprek met elkaar aan te gaan.

Johan Simons: Zeg dat het goed komt

Johan Simons is een gepassioneerd theatermaker. Ireen van Ditshuyzen volgde hem twee jaar. Op reis, thuis met vrouw en kinderen en vooral aan het werk. Aan de hand van fragmenten uit toneelvoorstellingen laat Van Ditshuysen de verschillende kanten van Simons' oeuvre zien. Een even lastige, als charismatische man met een missie als Europees theatermaker.

En hun kind's kinderen

Een korte film met een adagium van Erasmus als uitgangspunt. Erasmus verzamelde meer dan drieduizend adagia, zinnen die tot de verbeelding spreken en te denken geven. 'Matthijs van de Sande Bakhuyzen is indrukwekkend in een telefonische monoloog over zijn overleden vader.' - VPRO Cinema

Jeroen Willems: Over grenzen

Jeroen Willems was één van de belangrijkste Nederlandse acteurs die ook in het buitenland furore maakte. Op 3 december 2012 werd hij tijdens een repetitie in Carré plotseling onwel en overleed. Of hij een schoft speelde of liederen van Jacques Brel zong, steeds was zijn optreden betoverend, bij vlagen magisch. Als acteur leverde hij zich compleet uit aan het publiek en zocht daarin de grenzen van zijn eigen kunnen op. Het maakte hem een heerser op het podium.

Johan Fretz: De waarde van tegenstrijdigheid

Hij presenteerde zich als de eerste Surinaams-Nederlandse minister-president van het land en gooit zichzelf nu opnieuw in de strijd. Op uitnodiging van Jan Jaap van der Wal spreekt cabaretier, schrijver en zanger Johan Fretz over de waarde van tegenstrijdigheid. Want door die tegenstrijdigheid, door het verschil tussen mensen te omarmen, is er weer ruimte voor verzoening.

De Vloer Op Jr.

In De Vloer Op Jr. krijgen jonge acteurs onvoorbereid een opdracht en improviseren samen een verhaal met opdrachten, soms uit het kinderleven gegrepen, soms ongebreidelde fantasie.

Marjolijn van Heemstra over Stewart Brand

Langetermijndenken – voor de Amerikaanse visionair en milieuactivist Stewart Brand noodzakelijk voor de redding van de mensheid. Hij gaf schrijver en theatermaker Marjolijn van Heemstra een nieuw perspectief op onze planeet. 'Van Stewart Brand heb ik geleerd hoe ongelofelijk belangrijk het is om uit te zoomen en boven de waan van de dag uit te stijgen. Omdat dat de enige manier is om echt de toekomst in te kijken.'