De Amerikaanse boekenketen Het Goede Leven heeft genoeg van het 'hemeltoerisme'.

Lifeway, de christelijke variant van Barnes and Noble, heeft de opdracht gegeven om in zijn tweehonderd winkels alle boeken weg te halen, die gaan over de bijna-dood-ervaring. Dat meldt Het Goede Leven.De Amerikaanse boekenketen heeft genoeg van het zogenaamde “hemeltoerisme”, omdat te vaak wordt gesjoemeld met al die oogverslagen over het paradijs.

Eerst was er een probleem met vader en zoon Malarkey. Die schreven samen een boek, waarin de gehandicapte zoon Alex vertelt dat hij tijdens een bijna-dood-ervaring het paradijs had bezocht. Het boek werd een bestseller. Later biechtte Alex op dat hij alles had verzonnen.

Zie eerder blog.

Dan was er nog een ander boek van een klein jongetje (Colton Burpo), die is teruggekeerd uit het paradijs: Heaven is for Real, A Little Boy's Astounding Story of His Trip to Heaven and Back. Dit boek is inmiddels verfilmd.

En dan twijfelt men nu weer aan het waarheidsgehalte van 90 minutes in Heaven van de baptistenpredikant Don Piper.

“Aanleiding is een discussie over het boek 90 minuten in de hemel van de Amerikaanse baptistenpredikant Don Piper. Dit boek, waarvan 6,5 exemplaren verkocht zijn in 46 landen, wordt verfilmd; de release is eind dit jaar. Intern is bij het LifeWay concern over de boeken gesproken waarin getuigenissen staan van mensen die zeggen dat ze ervaringen hebben met het hiernamaals. Daarna is besloten dat men zich aansluit bij een standpunt van de Southern Baptist Convention die vraagtekens zet bij deze boeken op basis van de Schriften of ze wel betrouwbaar zijn.”

Meer informatie is te vinden in The Washington Post in het artikel: 'Why evangelicals are divided by afterlife testimonials.'

“Therefore, the simultaneous popularity and controversy with afterlife testimonials is a result of its placement at the nexus of American evangelical experience. These testimonials pull the heartstrings of Christians seeking genuine experiences while also tempting faithful rationalists with their purported discoveries about empirical proof of the unseen. And they cause such a stir because most churches, and indeed most souls, contain heavenly longings of both the mind and the heart.”

Kortom, de bijna-dood-ervaringen komt voort uit de behoefte om zowel spiritueel als empirisch te willen zijn. Het geloof verdient een empirisch steuntje in de rug. Maar er is nog iets. Als er mensen in de hemel zijn geweest, waarom dan niet in de hel? Ik dacht dat die reisbestemming minder populair was, maar ook daar is een boek over geschreven: '23 Minutes in Hell.' De protestant Christian Bill Wiese schreef in 2006 over zijn ervaringen in de hel. Het is daar echt niet pluis.

Hier de trailer van de dat boek.

Had Dante toch gelijk.