Music Moves geeft door heel Nederland trainingen aan jongeren. Daarin leren zij hoe je een muziek-event organiseert voor mensen die je niet snel op de dansvloer ziet.

Beeld je in: je staat nu op een dansvloer, in de club. Je hoort je favoriete nummer en begint te dansen. Wie zie jij om je heen?

Natuurlijk, je vrienden. Maar zie je ook mensen die in een rolstoel zitten? Is die dakloze vrouw er, die je altijd bij de supermarkt ziet? Of die klasgenoot die een sociale angststoornis heeft? Of die jongen uit de buurt van wie je weet dat hij terminaal ziek is? Waarschijnlijk niet.

Zes plaatsen

En dat zou anders moeten, want muziek is voor iedereen, vinden ze bij Music Moves. In zes steden in Nederland biedt Music Moves een trainingsprogramma voor jongeren aan, waar ze zich gratis voor kunnen opgeven. Ze worden uitgedaagd een feest of muziekevenement te organiseren voor mensen die je niet snel op de dansvloer ziet dansen. Jongeren mogen zelf weten welke doelgroep ze kiezen. Ze krijgen hulp van ervaren trainers, zoals sociaal ondernemers en festivalorganisatoren.

Maatschappelijk ondernemer Stefan Beek (26) is één van de oprichters van Music Moves en Citymanager Nijmegen. "Wat jongeren organiseren voor een bepaalde doelgroep, hoeft niet per se een feest te zijn. Het mag ook een activiteit zijn die past bij een avondje uit. Denk bijvoorbeeld aan een act: met een bepaalde doelgroep – wie weet ouderen, die de clubs ook niet platlopen – een dansperformance instuderen. Of een dj-workshop met daklozen, zodat zij kunnen draaien."

In heel Nederland bedachten deelnemers allerlei verschillende events. Zo bedachten ze feesten voor mensen met een sociale angststoornis, een silent disco voor jongeren met een beperking of het maken van een muziekalbum met vluchtelingen.

Aan dat laatste project werkt Mart Boumans (25) mee. "Met zo’n tien mensen die naar Nederland gevlucht zijn, willen wij muziek gaan maken. Iedere nieuwe Nederlander maakt één nummer, is het idee. Dat wordt dan in zijn geheel een album. Ze gaan nummers maken met invloeden vanuit hun geboorteland."

Mart Boumans

Tegengif

Boumans vertelt dat het een tegengif moet zijn voor vluchtelingen- en vreemdelingenhaat. "Tegen het onbekende en vreemde dat rondom deze mensen leeft bij sommige bevolkingsgroepen. Zij komen naar Nederland en moeten zich aanpassen, horen ze vaak. Ze moeten de taal leren spreken, Nederlandse normen en waarden leren kennen. Wij willen laten zien dat ze hier ook genoeg wél mogen. Ze mogen hun identiteit laten zien. Laten horen waar ze vandaan komen, in de nummers die ze maken, bijvoorbeeld.”

Boumans speelt zelf trompet. "En ik heb een redelijke studio thuis. Daar kunnen we met hen de muziek opnemen. Nieuwe Nederlanders hoor of zie je niet snel op een feest. Nu dus wel.”

Ideale wereld

Feestjes voor iedereen, dat klinkt fantastisch. Maar zouden al deze aparte feestjes wel nodig moeten zijn? Citymanager Beek reageert. "Je hebt gelijk. In een ideale wereld zouden wij geen spotlight op aparte groepen – met allemaal hun eigen feestjes – moeten zetten. Dit initiatief is niet uit weelde ontstaan. We willen met de events laten zien: hé, deze mensen zouden ook naar discotheken, cafés en festivals moeten kunnen, maar het is lastig voor hen om hun weg te vinden."

Poppodia

Als er een idee is, helpt organisator Beek met andere ondernemers hoe je dat evenement daadwerkelijk organiseert. Organisatie 10.000 HOURS, Vrijwilligerscentrale Nijmegen en de Radboud Universiteit ondersteunen Stefan in Nijmegen met hulp en kennis. Hoe stem ik mijn aanbod af op de doelgroep? Hoe regel ik sponsoring of financiering? Hoe kom ik van idee tot uitvoering?

In iedere stad verbindt Music Moves zich aan een poppodium. Zoals hier in Nijmegen aan Doornroosje. "Zo’n event organiseren is maatschappelijk werk, ergens. Dat heeft niet echt een sexy connotatie, geen goede branding. Poppodia wilden met ons in zee gaan, die hebben een fijne uitstraling voor jongeren. Dat merken we."

Music Moves hoopt dat wat deze training behelst, ooit een keuzevak zal worden. "Binnen de opleidingen social work of event management, bijvoorbeeld," zegt Beek. "Je zou het sociaal ondernemerschap kunnen noemen. Iets waar echt behoefte aan is. Dat er rekening wordt gehouden met doelgroepen die in de verdrukking zitten, als het om evenementen gaan. Mensen die weinig toegang tot maatschappelijke events hebben en dus een belangrijk deel van de samenleving niet zien.’

"We willen maatschappelijk werk aantrekkelijk maken door muziek en events te verbinden aan bijzondere doelgroepen. We dragen bij aan een inclusiever cultuuraanbod door samen te werken met festivalorganisaties, clubs en poppodia."

Genoeg te winnen

Als de evenementen-organisator van de toekomst rekening houdt met die groepen in de verdrukking, zal er iets blijvends veranderen, voorspelt Beek. "En er is best een hele weg te gaan en genoeg te winnen. Genoeg podia zijn nog steeds niet toegankelijk voor mensen in een rolstoel, bijvoorbeeld.

"Door als Music Moves te organiseren kun je als organisator een verschil maken in de samenleving. Een changemaker zijn in de muziekindustrie. Music Moves moet een aanzet zijn tot een inclusiever muziekaanbod en eventaanbod in Nederland."

3FM made by HUMAN

Dit is een productie van ons jongerenplatform bij 3FM. Samen met de dj's en andere programma's van 3FM zetten zij belangrijke onderwerpen voor jongeren op de agenda. Wil je ook iets agenderen? Mail naar socialmatters@3fm.nl.

Ook interessant