Hassler-Forest werkt aan de Universiteit Utrecht en houdt zich onder andere bezig met mediageschiedenis. Hij ziet in 2014 hoe vrouwelijke videospelontwikkelaars en anonieme haatzaaiers elkaar in de haren vliegen.
“Ik kwam gamergate voor het eerst op het spoor via Twitter. Anita Sarkeesian, een vrouw die ik al langer volgde, werd ineens bedreigd omdat ze zich had uitgesproken tegen de manier waarop vrouwen in videogames worden afgebeeld. Vervolgens werd ze slachtoffer van georganiseerde haat en intimidatie, waarna ze bijvoorbeeld een aantal congressen moest afzeggen, omdat haar veiligheid niet gegarandeerd kon worden.”
Sarkeesian is niet het enige slachtoffer van gamergate: verschillende game-ontwikkelaars en mediacritici die zich afzetten tegen aspecten van de game-industrie krijgen te maken met hackpogingen, scheldkanonnades of zelfs doodsbedreigingen. In de jaren na het voorval worden vrouwen, etnische minderheden en LHBT’ers die zich uitspreken over hun achtergestelde positie online bedreigd, voornamelijk door witte mannen.
Hassler-Forest: “Dat is het gevaar bij de berichten over gamergate. Mannen zien het als voltooid verleden tijd, terwijl vrouwen het zien als een voorbeeld van hoe het tegenwoordig nog steeds gaat wanneer je online van je laat horen. Natuurlijk is gamergate een extreem voorbeeld, maar het staat wel symbool voor hoe de werking van de online cultuur vandaag de dag in elkaar steekt.”