Er was een tijd dat Defensie geen enkele moeite hoefde te doen om nieuwe rekruten te vinden: de dienstplicht vulde de meeste gaten. Tegenwoordig leunt het ministerie op moderne marketingbureaus en jonge influencers om beelden en woorden te geven aan de behoefte aan manschappen – opwindende beelden en meeslepende woorden het liefst. In de loop der jaren leidde dat tot veelbesproken campagnes: Geschikt/Ongeschikt, Werken bij Defensie. Je moet het maar kunnen, en het huidige Generatie D.
De toon en de boodschap van die campagnes is flink veranderd: van werving voor een leger met vooral humanitaire taken, naar – na de Russische invasie in Oekraïne - een leger dat zich steeds meer richt op zijn gevechtstaken. Toch laat Defensie niet alles zien in haar campagnes: te veel dreiging schrikt af. Een kijkje in de marketing- en reclamekeuken van een van de grootste werkgevers van Nederland, en in de hoofden van bijna-rekruten die bij Defensie aan de poort staan.
Zondag 29 december om 22:05 uur op NPO 2 en NPO Start
op deze pagina
Jongeren tijdens een Experience Day van het Korps Mariniers in Amersfoort.