Medialogica

Klimaat van verwarring

Medialogica

Klimaat van verwarring

Door Frederick Mansell en Laurens Samsom

Zondag 21 april, 21:15 uur op NPO 2

Het is misschien wel de meest verhitte discussie van het moment: het klimaat. Een discussie vol doemscenario’s en drogredeneringen, drammers en dromers. De een waarschuwt voor miljarden euro’s die nodeloos over de balk worden gesmeten, de ander voorziet een naderende apocalyps.

Medialogica onderzoekt hoe feiten het verliezen van emotie met klimaatverwarring tot gevolg. Politici, belangengroepen, journalisten, wetenschappers, scholieren en een bezorgde vastgoedmiljonair nemen elkaars rol over en strooien met cijfers en statistieken. Naar wie moet het publiek luisteren? Welke belangen spelen mee? En door wie wordt de publieke opinie beïnvloed?

Sprekers in deze aflevering

Heleen de Coninck

Heleen de Coninck is hoofddocent innovatiestudies en duurzaamheid aan de Radboud Universiteit. Ze is één van de hoofdauteurs van het IPCC VN-klimaatrapport. 

Niek Sandmann

Vastgoedhandelaar Niek Sandmann investeerde een half miljoen euro in een klimaatsceptische denktank. 

Jan Paul van Soest

Milieu-advideur Jan Paul van Soest is auteur van het boek 'de Twijfelbrigade', waarin hij onderzoekt wie er in het klimaatdebat baat heeft bij verwarring. 

Marcel Crok

Wetenschapsjournalist Marcel Crok is klimaatscepticus en politiek adviseur van Thierry Baudet over klimaatzaken. 

Harm Taselaar

Harm Taselaar is al 20 jaar hoofdredacteur van het RTL Nieuws. 

Stijn Warmenhoven

Leerling 6 VWO Stijn Warmenhoven organiseerde het Scholierenprotest op het Malieveld. De deelnemers worden 'klimaatspijbelaars' genoemd. 

Gert-Jaap Hoekman

Gert-Jaap Hoekman is hoofdredacteur van nu.nl. Op het reactieplatform van nu.nl verwijdert hij reacties die de invloed van de mens op het klimaat ontkennen. 

Bart Verheggen

Klimaatwetenschapper Bart Verheggen schrijft een blog over klimaatverandering om sceptici van repliek te dienen. 

Hoe wordt het klimaatdebat online gevoerd?

Iedereen lijkt een mening te hebben over het klimaat. Ook op twitter is de discussie populair. Het debat valt uiteen in ‘klimaatsceptici’ en ‘klimaatovertuigden’. Medialogica onderzocht op Twitter wie online het hoogste woord voert als het gaat om #klimaat.