Xi, Xi wat jij niet ziet

Door Jacco Versluis en Hannah van Tassel

Medialogica: Xi, Xi wat jij niet ziet wordt uitgezonden op zondag 6 januari om 21.05 op NPO 2. 

In ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’ onderzoekt Medialogica hoe de Chinese overheid probeert ons beeld van China te beïnvloeden. De Volksrepubliek van president Xi Jinping hanteert daarbij de wortel en de stok. Hij financiert het Nederlandse taalonderwijs en intimideert correspondenten.

Medialogica benaderde verschillende Nederlandse Chinacorrespondenten. Geen van allen willen ze aan deze uitzending meewerken. De reden is veelal dezelfde: de mogelijke reactie van de Chinese autoriteiten, en de gevolgen die dat heeft voor hun journalistieke werk aldaar.

Tekst loopt door onder afbeelding

Oud-Chinacorrespondent Tom Van de Weghe van de Vlaamse omroep VRT sprak wel met Medialogica. Volgens de Belgische journalist is zelfcensuur niet te vermijden. 'Als je succesvol wilt zijn als correspondent in China moet je meespelen met het spel. Je kan kritische berichten brengen maar je moet dat afwisselen met positieve geluiden.'

Veel correspondenten hebben een lokale assistent die hen helpt bij de berichtgeving. Deze nieuwsassistenten krijgen zelden de credits, ook niet van Nederlandse correspondenten. Toch hebben zij een grote invloed op wat wij te zien en te horen krijgen. Medialogica sprak met Yajun Zhang, die jarenlang werkte voor Westerse correspondenten.   

Behalve intimidatie, past China ook publieksdiplomatie toe. Bijvoorbeeld via het Confucius Instituut Groningen, een deels door China betaalde en aangestuurde instelling. Het Instituut sponsort elf middelbare scholen die Chinese les geven. Volgens de directeur van het Confucius Instituut, dr. Jingui Liu, leren inmiddels 2872 Nederlandse scholieren Chinees op kosten van de Volksrepubliek. Volgens Liu doet China dat ‘om de dialoog te bevorderen’. Volgens critici bedrijft China pr via de schoolbanken.

STEUN MEDIALOGICA, WORD VRIEND VAN HUMAN

Human wil mens en wereld vooruithelpen met een gezonde dosis blikverruiming. Hersenvoer voor doendenkers, mensen die eerst vragen stellen vóór ze zich een mening vormen. En vervolgens ook echt iets doen voor de wereld.

Doe je mee? De wereld heeft mensen nodig.

Word vriend. Voor slechts 1 euro per maand krijg je meer stof tot nadenken.

Samen leven in een mooiere wereld. Dat is ons doel. Samen met jou én 149.999 anderen. Want met 150 duizend vrienden blijft Human als publieke omroep bestaan.

Ook in dit seizoen

Medialogica reconstrueert de jarenlange strijd om het beeld van de Oostvaardersplassen en het welzijn van de grote grazers en belicht hoe een natuurgebied in de beeldvorming kon uitgroeien van een ecologische droom tot een nachtmerrie.

Lees verder →

 

#MeToo is zonder twijfel een van de grootste mediagebeurtenissen van deze nieuwe eeuw. Vanaf het moment dat de hashtag in oktober 2017 voor het eerst werd gebruikt, zijn er steeds meer zaken boven komen drijven en wordt er veel over gepubliceerd. Het Human-programma Medialogica onderzoekt de rol van journalisten in dit fenomeen. Wanneer stellen zij terecht een misstand aan de kaak en helpen zij de emancipatie van slachtoffers van seksueel machtsmisbruik? Wanneer kunnen vermeende daders zich beklagen over ‘trial by media'?

Lees verder →