Hup Gazprom, hup
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom spekt in Poetins oorlog tegen Oekraïne nu de oorlogskas, maar sponsorde jarenlang met tientallen miljoenen euro's voetbalclubs en de UEFA. Wat was de strategie van Gazprom? Waarom ging het betaalde voetbal met de Russen in zee? Welke rol speelden Nederlandse voetbaljournalisten en bondsbestuurders? En welke Nederlandse topclub wilde Gazprom als sponsor?
Wanneer Gazprom in 2006 een sponsorcontract tekent met de Duitse voetbalclub Schalke 04, overheerst bij supporters en clubleiding grote tevredenheid. Met het Russische geld lijken sportieve successen een kwestie van tijd. Wat de politieke agenda van de nieuwe sponsor is, lijkt weinigen te interesseren. Het patroon herhaalt zich wanneer Gazprom in 2012 partner wordt van de Champions League, het kampioenenbal van de UEFA.
Argos Medialogica probeert de agenda van sportsponsor Gazprom te doorgronden, en heeft daarbij speciale belangstelling voor de inzet van sportjournalisten door het Russische staatsbedrijf.
sprekers
Roman Kolbe
is supporter van Schalke 04 en schrijver voor het kritische fan magazine Schalke Unser.
Philipp Selldorf
is sportjournalist bij de Duitse kwaliteitskrant Süddeutsche Zeitung.
Hubert Smeets
is Ruslandkenner en journalist.
Wendelmoet Boersema
is Ruslandkenner, adjunct-hoofdredacteur van Trouw en schrijver van Gronings goud.
Chris Woerts
is sportmarketeer.
Verdiep je verder
Hoe de dochter van een Russische gasgigant de media muilkorft
Gazprom is een van de belangrijkste wapens in Poetins arsenaal. Het helpt de president onafhankelijke journalisten monddood te maken in Ruslandse media.
Hoe wordt Europa minder afhankelijk van Russisch gas?
Medialogica over Anne Frank, politiegeweld en adoptie
Een nieuw seizoen Medialogica over het verschil tussen beeld en werkelijkheid.