Hup Gazprom, hup

  • Bobby Uilen
  • Jacco Versluis

Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom spekt in Poetins oorlog tegen Oekraïne nu de oorlogskas, maar sponsorde jarenlang met tientallen miljoenen euro's voetbalclubs en de UEFA. Wat was de strategie van Gazprom? Waarom ging het betaalde voetbal met de Russen in zee? Welke rol speelden Nederlandse voetbaljournalisten en bondsbestuurders? En welke Nederlandse topclub wilde Gazprom als sponsor?

Wanneer Gazprom in 2006 een sponsorcontract tekent met de Duitse voetbalclub Schalke 04, overheerst bij supporters en clubleiding grote tevredenheid. Met het Russische geld lijken sportieve successen een kwestie van tijd. Wat de politieke agenda van de nieuwe sponsor is, lijkt weinigen te interesseren. Het patroon herhaalt zich wanneer Gazprom in 2012 partner wordt van de Champions League, het kampioenenbal van de UEFA.

Argos Medialogica probeert de agenda van sportsponsor Gazprom te doorgronden, en heeft daarbij speciale belangstelling voor de inzet van sportjournalisten door het Russische staatsbedrijf. 

sprekers

© Medialogica/still

Roman Kolbe

is supporter van Schalke 04 en schrijver voor het kritische fan magazine Schalke Unser.

 

© Medialogica/still

Philipp Selldorf

is sportjournalist bij de Duitse kwaliteitskrant Süddeutsche Zeitung.

 

 

© Medialogica/still

Hubert Smeets

is Ruslandkenner en journalist.

 

© Medialogica/still

Wendelmoet Boersema

is Ruslandkenner, adjunct-hoofdredacteur van Trouw en schrijver van Gronings goud.

 

© Medialogica/still

Chris Woerts

is sportmarketeer.

 

Verdiep je verder