De luchtvaart is een sector die lastig te verduurzamen is. Dat komt onder andere doordat het een mondiale sector is, waar veel moet worden samengewerkt om tot resultaten te komen. Op mondiaal en Europees niveau wordt er regelgeving gemaakt om de verduurzaming te stimuleren. De snelste route naar een meer duurzame luchtvaart is via het stimuleren van gebruik van duurzame brandstoffen en door in te zetten op technologische innovatie.
Om duurzamer te worden zal de luchtvaartsector de transitie moeten maken naar duurzamere brandstoffen, waterstof en elektriciteit. Dit noemen we duurzame energiedragers. Sustainable Aviation Fuels (SAFs) zijn brandstoffen die van andere stoffen dan fossiele stoffen worden gemaakt. De uitstoot hiervan zorgt voor minder vervuiling.
Het produceren van deze brandstoffen is een complex proces, en als Nederlandse overheid stimuleren we de ontwikkeling hiervan zo veel als mogelijk. Nederland heeft een strategische positie en beschikt over de juiste omstandigheden om SAFs te produceren. Om dit verder te stimuleren werken we als overheid samen met de industrie en zetten we een route uit naar de toekomst via de SAF Roadmap.
Vliegen op elektriciteit en waterstof zijn de schoonste vormen. Hier hebben we nog wel te maken met technologische uitdagingen. Daarom stimuleren we onderzoek en ontwikkeling via het programma Luchtvaart in Transitie, waarbij het kabinet 383 miljoen heeft geïnvesteerd via het Nationaal Groeifonds – een deel van dit geld is voorwaardelijk toegekend.
Een ander belangrijk aspect is kennis en innovatie. Als we hetzelfde blijven doen, dan komen we niet vooruit. Daarom stimuleren we kennisvorming en innovatie, samen met onze stakeholders. Een goed voorbeeld is het elektrificeren van de grondoperatie op de luchthavens, bijvoorbeeld door het stimuleren van elektrische taxibots. Nu rijden die nog op biodiesel. Een elektrische taxibot sleept de vliegtuigen naar de juiste positie, waardoor dit niet gedaan hoeft te worden door zware voertuigen die stoffen uitstoten. Dit voorkomt de uitstoot van stikstof en andere vervuilende stoffen, en zorgt daarmee ook voor een schonere werkomgeving voor het grondpersoneel.
De verduurzaming van de luchtvaart kan niet door één partij worden opgelost: we moeten allemaal meedoen. Om deze reden investeren we als overheid ook in goede samenwerkingen met onze stakeholders. Dit doen we bijvoorbeeld via de Duurzame Luchtvaarttafel, waarin verschillende partijen zoals luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, brandstofleveranciers en kennisinstellingen zijn vertegenwoordigd. De Duurzame Luchtvaarttafel heeft ook zelf verduurzamingsambities vastgesteld in het Akkoord Duurzame Luchtvaart. Het vraagt inzet van alle betrokken partijen om de luchtvaart te verduurzamen.