Beeld en werkelijkheid rondom de PvdA

Human liet Kantar Public onderzoek doen naar de heersende associaties bij de PvdA in de samenleving. Dit zijn de opvallendste resultaten.

PvdA-politici: softe theedrinkers of democratische bestuurders? Partijbonzen breken zich het hoofd over hoe de PvdA een zo scherp mogelijk imago aan te meten. Maar denken ze eigenlijk wel na over de juiste problemen? Kantar Public (voorheen TNS NIPO) onderzocht de heersende associaties bij de PvdA. Wat blijkt: (negatieve) frames die in het publieke en politieke debat gebruikt worden, leven helemaal niet zo sterk bij de kiezer.

Onderzoek

Het onderzoek werd zo uitgevoerd. In beeld verscheen het Pvda-logo in combinatie met een woord, zoals 'solidariteit' of 'theedrinkers'. Respondenten  moesten zo snel mogelijk aangeven of ze dat woord wel of niet bij de PvdA vonden passen.

De test die respondenten moesten maken

De woorden die de PvdA zelf als grondbeginselen in haar statuten heeft opgenomen werden veel vaker herkend dan de (negatieve) frames die politici en journalisten vaak gebruiken. Het frame 'Partij van de Allochtonen' - een term waar menig PvdA-mastodont toch benauwd van wordt - werd zelfs maar herkend door 35 % van alle kiezers. Begrippen als 'democratisch' en 'sociaal' werden door bijna 90 % van alle kiezers aan de Partij van de Arbeid verbonden.

Aan deze impliciete meting, die ontwikkeld werd door Harvard, namen ruim 400 respondenten deel, representatief verdeeld over kiezers van de partijen D66, VVD, PvdA en PVV.