Het Puberbrein: je Hersenen in Verbouwing
Vanaf de puberteit gaan de hersenen volledig in verbouwing, zegt hoogleraar Eveline Crone. Ze geeft ons een andere kijk op de puberteit. Niet een tijd van lamlendigheid, maar een van ongekende mogelijkheden.
3. Het Puberbrein: de Hersenen in Verbouwing
maandag 29 januari - NPO Luister
Pubers zijn echt niet alleen maar luie bankhangers die de hele dag ongeïnteresseerd op hun mobiel scrollen. Hoogleraar Eveline Crone schetst aan Nadia een ander beeld: de puberteit is juist een tijd van creativiteit en ongekende mogelijkheden doordat de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Crone is hoogleraar Neurocognitieve Ontwikkelingspsychologie en geeft ons een inkijkje in het puberbrein. Waarom is de sociale omgeving zo belangrijk? En is het mobieltjesverbod in de klas eigenlijk een goed idee?
Elsie spreekt op middelbare school UniC in Utrecht met drie jongeren: wat deed de coronapandemie met hun sociale leven en mentale gezondheid?
Op je Gezondheid
Iedere week een nieuwe aflevering
Abonneer je op de podcast
Verder lezen
'Pubers zijn geen jonge volwassenen We moeten daar echt anders over gaan denken' →
Eveline Crone over de coronacrisis: pubers zijn heel flexibel, maar nu is de rek er wel uit →
Manifesten van onderzoeksgroep Synclab van de Erasmus Universiteit Rotterdam →
Te gast in deze aflevering
Eveline Crone
Eveline Crone onderzoekt ‘het puberende brein,’ zoals ze het in haar boek noemt. Dat is de ontwikkeling van de hersenen tijdens de adolescentie.
Eveline Crone is hoogleraar Ontwikkelingsneurowetenschap in de Maatschappij aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en hoogleraar Neurocognitieve Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Leiden. Haar vak, de neuropsychologie, bestaat zo’n twintig jaar en Crone was er vanaf het begin bij. Haar carrière ging als een komeet en ze werd op haar 33ste al benoemd tot hoogleraar. Voor haar vernieuwende onderzoek naar de invloed van de hersenontwikkeling op pubergedrag ontving ze in 2017 de Spinozapremie, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap.
Johanna
Johanna (18) zit in het expertiseteam van haar middelbare school UniC in Utrecht. Hier praat ze mee over de mentale gezondheid van jongeren. Zo organiseerde ze de Week van het Welzijn op haar school met activiteiten om gesprekken op gang te brengen.
Luan
Luan (18) merkte hoe eenzaamheid tijdens de coronacrisis effect had op contact. "We spraken elkaar tijdens de quarantaine enkel online. Dit zorgde ervoor dat mensen het gevoel kregen dat ze er alleen voor stonden of dat anderen hen niet begrepen. Op social media was dit ook te merken door de hardere toon die daar ontstond naar elkaar."
Polly
Het afscheid van groep 8 miste Polly (15) door de coronacrisis. In de brugklas maakte ze gauw nieuwe vrienden, maar samen dingen buiten school doen was nog niet mogelijk. Na de periodes van lockdown ziet Polly dat vriendengroepjes meer op elkaar gericht zijn en dat er minder onderling contact is.
Meer verdieping?
de locker
Er zijn bijna 2 miljoen jongeren onder de 20 jaar in Nederland. Allemaal zitten ze dagelijks op social media. Maar vertellen ze elkaar daar ook wat hun echt bezighoudt?
In de webserie De Locker vind je verhalen van jongeren over onderwerpen die hen bezighouden, maar waar ze niet altijd makkelijk over praten.