Dit jaar nemen twee HUMAN documentaires op IDFA (17-28 november) je vanuit je bioscoopstoel mee naar de flat de Peperklip in Rotterdam, op zoek naar nalatenschap in Mexico-stad en vervolgens door naar Antarctica.

Shabu

Opgroeien in Rotterdam-Zuid

Regisseur Shamira Raphaëla maakte eerder onder andere de kinderdocumentaire Lenno & de Maanvis, over een jongetje met omgangsproblemen, en Ons Moederland, waarin ze een beeld schetst van de Nederlandse samenleving en haar omgang met ‘de ander’ door de eeuwen heen.

Voor haar nieuwste film Shabu dompelde Raphaëla zich onder in de wereld van de veertienjarige Sharonio (bijnaam: Shabu) uit Zuid-Rotterdam. Shabu reed de auto van zijn geliefde oma in de prak, na hem stiekem 'geleend' te hebben. Hij haalt hiermee de woede van zijn hele familie op de hals en er is maar één manier om dit goed te maken: Shabu moet in zijn zomervakantie duizend euro verdienen om zijn oma terug te betalen. In deze kleurige en levendige docu volgen we hoe Shabu op allerlei manieren probeert het geld en de waardering van zijn familie terug te verdienen.

Shabu neemt de kijker mee in zijn wereld. De grijze flat, waar de kinderen spelen en rennen over de galerij, maar waar Shabu ook een lift gevuld met vers bloed ontdekt. De lieve moeder, die het beste met Shabu voor heeft, maar toch streng blijft en Shabu op zijn verantwoordelijkheid wijst. De wijze vader, die boos is op zijn zoon, en hem belangrijke levenslessen meegeeft. En dan nog de talloze vrienden, vriendinnen, tantes, ooms en buren om Shabu heen die hem helpen opgroeien en hem steunen in het bereiken van zijn doel: een groot feest geven om met het entreegeld de liefde van zijn oma terug te winnen.

Kijk hier voor speeltijden en tickets.

The Mirror and the Window

Welke verhalen laat je achter?

Filmmaker Diego Gutiérrez weet dat hij binnen afzienbare tijd twee naasten zal verliezen: zijn moeder Gina Coppe en zijn beste vriend (en ook filmmaker) Danniel. Beiden vragen hem om hen tijdens die laatste fase te filmen: Gina in haar appartement in Mexico-Stad, Danniel in een Nederlands restaurant waar hij zich thuis voelt. Wat zijn de verhalen die ze willen achterlaten?

Als filmmaker weet Danniel dat je de kijker een ontknoping moet meegeven. Hij houdt aan het begin van zijn relaas een foto van een jong kind voor de camera en onthult aan het eind waarom dat beeld cruciaal voor hem is. Gina brengt de liefde van haar leven ter sprake – en dat is niet Diego’s vader. 

Gutiérrez visualiseert de tocht die beiden afleggen als een bootreis naar Antarctica. Het continent dat geen spoor kent van menselijk ingrijpen, is slechts te bereiken via woeste wateren. De regisseur maakt de tocht mee en observeert: “Ik heb het gevoel dat ik twee brandende kaarsen aan het filmen ben, en ze vragen mij door te gaan zelfs wanneer de vlam dooft.”

Kijk hier voor speeltijden en tickets.