De broeikasgassen die onze aarde opwarmen dalen met drie procent. Jongvolwassenen tussen de 25 en 35 jaar hielpen hier het minst aan mee, blijkt uit een onderzoek van Milieu Centraal (MC). Anne Chatrou werkzaam bij milieudefensie en klimaatdeskundige Margot Ribberink zetten zich in om de klimaatproblemen onder aandacht te brengen bij jongvolwassenen.

Altijd weer die millennials. Ze zijn egoïstisch, idealistisch en narcistisch, althans als we de marketingexperts van Salesforce geloven. Nu blijkt volgens een onderzoek van Milieu Centraal ook nog dat de klimaatcrisis ze gestolen kan worden. Is deze generatie dan helemaal verloren?

Margot Ribberink, voormalig weervrouw bij RTL 4 en tegenwoordig zelfstandig klimaatdeskundige én klimaatcoach, heeft hier gemengde gevoelens bij. Als klimaatcoach gaat Ribberink met jongvolwassenen het gesprek aan over de klimaatcrisis. ''De meeste jongvolwassenen zijn zich bewust van de klimaatcrisis maar weten niet goed hoe ze moeten handelen.'' Volgens Ribberink is er nog hoop, zo weet een klein deel, de koplopers, wél van aanpakken.

De belangen van millennials

"Wat ik merk, is dat jongvolwassenen het erg belangrijk vinden om te reizen. Ze willen het gevoel van vrijheid niet opgeven. Ze weten wel dat vliegen een enorme negatieve impact heeft op het klimaat, maar stoppen deze gedachte weg, vertelt Ribberink.

Volgens Ribberink zit de groep die zich geen houding weet te geven rondom de klimaatcrisis in een spagaat. "Aan de ene kant willen ze alles eraan doen om de wereld goed door te geven aan de volgende generatie. Aan de andere kant willen ze optimaal genieten van het leven, ongeacht de impact dit ook heeft op het klimaat."

Naast geld is ook het klimaat belangrijk

Het onderzoek van Milieu Centraal beschrijft dat jongvolwassenen het minst geven om de klimaatcrisis. Volgens Ribberink komt dit doordat deze generatie jongvolwassenen is opgegroeid in een tijd dat het heel belangrijk was om voor je zelf te zorgen. ''Denk hierbij aan een studie en een goedbetaalde baan zodat je niet afhankelijk hoeft te zijn van anderen.''

Haar valt op dat de generaties voor en na hen meer doen voor het klimaat en de natuur. ''Kinderen wordt tegenwoordig niet enkel aangeleerd dat geld gelukkig maakt, maar dat ook andere aspecten van belang zijn, zoals het klimaat.'' Zo leggen tegenwoordig veel basisscholen moestuinen aan.

Margot Ribberink.

Steeds meer getriggerd

Millennials weten zich dus grotendeels geen houding te geven rondom de klimaatcrisis. Wat deze groep wel in grote hoeveelheid weet te doen, is geld doneren aan milieudefensie. Het gaat volgens Anne Chatrou (25), medewerker bij deze organisatie, niet om kleine bedragen. ''Jongvolwassenen doneren het meest en de hoogste geldbedragen,'' benadrukt ze.

Milieudefensie heeft tot op de dag van vandaag meer dan 100.000 leden en donateurs. Het belangrijkste doel van de organisatie is geld inzamelen om klimaatverandering te stoppen. 

Naast de donaties valt Chatrou nog iets op, in haar rol als voorzitter van de stichting Jongeren Milieu Actief (JMA). Deze stichting probeert jongvolwassenen tot en met 28 jaar op een positieve manier te bereiken en ze alert te maken voor hoe zij zelf de wereld op een milieubewuste manier kunnen beïnvloeden. JMA organiseert onder andere klimaatdebatten en een manifest voor klimaatrechtvaardigheid

Anne Chatrou.

''De leden van JMA zijn de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld,'' vertelt Chatrou trots. ''Zo had de stichting twee jaar geleden dertig leden. Nu zijn het er 75.'' De leden in de leeftijdscategorie 25 tot dertig jaar zijn volgens haar het meest gestegen, met zo'n 38 procent. Het aantal leden binnen de leeftijdscategorie twintig tot dertig jaar nam met ongeveer zestien procent toe.

Chatrou vindt dat - ook al scoren jongvolwassenen het laagst op de lijst als het gaat om aanpassen van je levensstijl voor een beter milieu - de stijging in het aantal leden bij JMA niet vergeten mag worden.  Zo geeft de groep volgens Chatrou aan dat ze steeds meer worden getriggerd door klimaatnieuws.