Boek nu de Masterclass Medialogica
De informatie vliegt ons om de oren in onze gedigitaliseerde wereld met filterbubbels, online challenges, desinformatie, viral posts en extreme meningen. Media hebben veel invloed op de manier waarop we naar elkaar en de wereld kijken. Maar in hoeverre zijn zij een betrouwbare gids? In de interactieve Masterclass Medialogica ontrafelen scholieren en studenten de mechanismen die schuilgaan achter grote mediagebeurtenissen en zo de publieke opinie beïnvloeden.
Naast slapen en werken, besteden we veel tijd voor de televisie, achter een laptop of met onze neus in onze telefoon. Media dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid en bepalen in grote mate ons beeld. Zijn onze bronnen eigenlijk wel betrouwbaar? Hoe komt de publieke opinie tot stand? En welke invloed heeft deze op ons handelen?
Op basis van terugkerende vragen en thema’s in het televisieprogramma Medialogica, ontwikkelden experts van Beeld & Geluid en HUMAN een educatieve en interactieve les voor het voortgezet onderwijs, het mbo en hbo. Daarin is aandacht voor de wisselwerking tussen publieke opinie, politiek en media en hoe ze onze kijk op de werkelijkheid soms dramatisch beïnvloeden.
Educatie nieuwsbrief
Ontvang het nieuwste lesmateriaal en blijf op de hoogte van educatieactiviteiten.
Je bent er bijna...
Om de nieuwsbrief te ontvangen doe je het volgende:
- Open je e-mail en zoek naar een bericht van ons
- Bevestig je e-mailadres
- Je ontvangt nu regelmatig onze nieuwsbrief 🥳
Leerlingen als onderzoeksjournalisten aan de slag!
In de masterclass gaan leerlingen in groepjes als onderzoeksjournalisten aan de slag met het analyseren van een grote gebeurtenis in het nieuws. Ook gaan we in gesprek over onze eigen rol en de kracht van de publieke opinie. Zo leren leerlingen hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg.
Praktische informatie
- Geschikt voor: VO leerlingen, MBO-studenten én HBO-studenten (De masterclass wordt op maat aan de leeftijd en niveau van de klas aangeboden.)
- Prijs: €325 per groep
- Op locatie: bijkomende reiskosten - Locatie: deze workshop is beschikbaar in Beeld & Geluid Hilversum, Beeld & Geluid Den Haag of op een locatie naar keuze, zoals de eigen school
- Duur: 1,5 uur
- Groepsgrootte: maximaal 30 leerlingen.
In overleg is een andere groepsgrootte mogelijk.
De Masterclass is te combineren met een rondleiding door het archief van Beeld & Geluid Hilversum of een museumbezoek van Beeld & Geluid Hilversum of Den Haag.
De Masterclass Medialogica is bij uitstek geschikt om jongeren te leren op een mediawijze, d.w.z. verantwoorde, assertieve en intelligente manier met de impact van (nieuwe) media en digitale technologie om te gaan, waarbij de nadruk ligt op het beschermen van burgers/jongeren tegen negatieve invloeden van media (receptief) en het zelf goed kunnen gebruiken van de mogelijkheden van media (productief).
Door de masterclass heb ik geleerd hoe veel invloed media kunnen hebben op serieuze zaken en hoe erg zaken uitgemolken kunnen worden door bedrijven. (...) Ook heb ik geleerd dat je beter moet nadenken over de keuzes die je maakt tegenover de privacy van anderen. Je kan zonder er te veel bij na te denken de privacy van mensen ongevraagd schenden.
Klik hieronder voor de thema's van de verschillende masterclasses
In de Masterclass Medialogica: Media en ethiek gaan we in gesprek over privacy en de ethische grenzen van media, publiek en instanties. Dit doen we aan de hand van een vermissingszaak die veel media-aandacht kreeg. Wat betekent het voor de privacy van slachtoffers en nabestaanden als Nederland in de ban raakt van een vermissing?
Journalistiek en democratie (16+)Wie is journalist in Nederland? Aan welke regels moet onze journalistiek zich houden? En moeten journalistieke media aan alle geluiden een podium bieden? In de nieuwe Masterclass Medialogica: Journalistiek en democratie van omroep HUMAN en Beeld & Geluid duiken studenten aan de hand van verschillende Medialogica-fragmenten en actuele voorbeelden in de verschillende rollen van de journalistiek. Daarnaast onderzoeken we hoe we zelf aan onze informatie komen. Onze hoofden zijn blenders vol feiten, verdraaide informatie en meningen. Wat zit er in de informatiesmoothie van de student?