Vanaf het eerste uur worden scènes van De Vloer Op Jr. gebruikt in zowel het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs bij vakken als Levensbeschouwing, Filosofie, Maatschappijleer, Nederlands en Drama.

De leerlingen worden uitgenodigd om zich in de schoenen van een ander te verplaatsen. Er wordt gefilosofeerd over uiteenlopende onderwerpen en eigen handelingen binnen specifieke situaties worden besproken. Doordat de scènes uitnodigen tot discussie lenen ze zich voor oefenen in het debatteren en discussiëren, het onderbouwen van meningen, het improviseren van verscheidende situaties en het schrijven van essays waarin argumenteren centraal staat.

In samenwerking met NTR Schooltv heeft Human scènes bewerkt voor in de klas. Onder elke scène vind je de lesbrief, welke bestaat uit een docentenhandleiding en een leerlingwerkblad. Heb je nog niet genoeg aan de opdrachten die in de lesbrief staan of wil je meer improviseren? Dan zijn onderaan deze pagina het "Keuzemenu Creatieve Opdrachten" en de "Extra Improvisatieopdrachten" te vinden.

Veel plezier met De Vloer Op Jr. in de klas! Voor vragen, suggesties of andere zaken, kan je mailen naar onderwijs@human.nl.

Het inburgeringsexamen
Isabelle is samen met haar ouders op driejarige leeftijd vanuit Oekraïne naar Nederland gekomen. Nu blijkt dat ze alleen een Oekraïens paspoort heeft en een inburgeringsexamen moet afleggen. Achmed, die vindt dat Nederland vol genoeg is, neemt het examen af. 
Met Isabelle Stokel en Achmed Akkabi

Lesbrief - Rot op naar je eigen land

Leerlingwerkblad - Rot op naar je eigen land

Vreemdelingenbeleid
Joes en zijn ouders zijn asielzoekers. Na vele jaren procederen worden ze het land uitgezet. Joes heeft een gesprek aangevraagd met de verantwoordelijke staatssecretaris Nasrdin.
Met Joes Brauers en Nasrdin Dchar
 

Lesbrief - Voor mij ben jij... een nummer

Leerlingwerkblad - Voor mij ben jij... een nummer

Liefde tussen verschillende culturen
Joes is verliefd op het mooiste meisje van de klas en hij komt haar ophalen voor het schoolfeest. Hij is met extreem-rechtse ideeën opgegroeid en wordt geconfronteerd met Nasrdin, de Marokkaanse vader van het meisje. 
Met Joes Brauers en Nasrdin Dchar

Lesbrief - Ik hou van Meral

Leerlingwerkblad - Ik hou van Meral

Aanpassen voor de liefde
Emma vindt Achmed, de broer van haar Marokkaanse vriendin, leuk en besluit een hoofddoek te dragen. Achmed zet hier zijn vraagtekens bij. 
Met Achmed Akkabi en Emma Josten
 

Lesbrief - Vind jij me mooi?

Leerlingwerkblad - Vind jij me mooi?

 

 


Vluchteling in huis
Omdat de gemeenteraad van zijn dorp de komst van een asielzoekerscentrum heeft weggestemd is Joes van plan zijn eigen kamer ter beschikking te stellen voor een vluchteling. Zijn vader is lid van die gemeenteraad en heeft om een politieke crisis te vermijden ook tegen het AZC gestemd. 
Met Joes Brauers en Nasrdin Dchar

Lesbrief - We halen de oorlog binnen

Leerlingwerkblad - We halen de oorlog binnen

Je mening laten horen
Shahine krijgt het steeds benauwder dat zijn vader alles voor én met hem doet. Nu is hij uitgenodigd om met een vriend te gaan snowboarden. Maar hoe zeg je dat tegen je vader met wie je samen op vakantie zou gaan?
Met Shahine El Hamus en Stefan de Walle

Lesbrief - Ik wil zelf beslissen

Leerlingwerkblad - Ik wil zelf beslissen

Gescheiden ouders
Na de scheiding van haar ouders verheugt Juna zich enorm op een vakantie samen met haar vader. Maar vader Stefan is een nieuw gezin begonnen en daar past Juna niet in…
Met Juna de Leeuw en Stefan de Walle

Lesbrief - Troetel je nieuwe kind maar

Leerlingwerkblad - Troetel je nieuwe kind maar

 

Eigen keuzes maken
Over een paar dagen barst het carnaval los en Joes is vastbesloten dit jaar mee te feesten. Zijn vader Stefan is een strenge dominee, die hier hele andere ideeën over heeft.
Met Joes Brauers en Stefan de Walle

Lesbrief - Ons geloof, jouw geloof pa!

Leerlingwerkblad - Ons geloof, jouw geloof pa!

Vechten in het Midden-Oosten
Shahine’s broer, Achmed, vertrekt naar het Midden-Oosten om daar te vechten tegen IS. Shahine vindt het maar niks: ‘Denkt hij nu echt dat zijn aanwezigheid daar enig verschil zal maken, terwijl hij thuis zoveel verdriet veroorzaakt?
Met Achmed Akkabi en Shahine El Hamus

Lesbrief - Ik wil jou niet verliezen

Leerlingwerkblad - Ik wil jou niet verliezen

Mam, ik wil zonder jou op schoolkamp!
Aiko gaat met haar klas op kamp en haar moeder is meegevraagd als hulp. Omdat ze er net lol in begint te krijgen om dingen steeds meer zonder haar ouders te doen, vindt Aiko dat helemaal geen leuk idee. Ze geniet van de vrijheid en zelfstandigheid. 
Met Aiko Beemsterboer en Lotje van Lunteren

Lesbrief - Niemand in mijn klas mag jou

Leerlingwerkblad - Niemand in mijn klas mag jou

Ik spijbel van school om te kunnen werken
Benjamin wil liever niet meer naar school, maar meteen aan de koksopleiding beginnen. Hij spijbelt van school om in het geheim bij een eetcafé te werken. Benjamins vader is erachter gekomen en gaat met hem de confrontatie aan. 
Met Sil Bosch en Stefan de Walle


Lesbrief - Ik wil gewoon kok worden

Leerlingwerkblad - Ik wil gewoon kok worden

Hoe moet ik omgaan met een alcoholverslaafde ouder?
Normaal wordt Marietje opgehaald door haar vader na musicalrepetitie, maar vanavond komt hij maar niet. Een man in niet al te frisse kleren zwerft van vuilnisbak naar vuilnisbak en komt steeds dichterbij. Durft Marietje deze man in vertrouwen te nemen en te vertellen dat haar vader alcoholverslaafd is? 
Met Juna de Leeuw en Stefan de Walle

Lesbrief - Ik wacht op m'n vader

Leerlingwerkblad - Ik wacht op m'n vader

Ik mis de liefde en opvoeding van mijn ‘echte’ vader
De Egyptische vader van Shahine heeft hem, toen hij vijf was, ontvoerd naar zijn geboorteland. Na vele rechtszaken werd Shahine toegewezen aan zijn moeder. Hij heeft nu zonder medeweten van zijn moeder contact opgenomen met 'Spoorloos' om erachter te komen waar zijn vader is. Hij mist hem. 
Met Shahine El Hamus en Saskia Temmink

Lesbrief - Hij hield toch wel van me

Leerlingwerkblad - Hij hield toch wel van me

 

Ik wil geen pleegzus
Juna is enig kind en een tikkeltje verwend. Als er een pleegkind bij haar komt wonen, die ook nog eens dezelfde trui aanheeft als zijzelf, is Juna er klaar mee. Wie heeft hier de oudste rechten? 
Met Juna de Leeuw, Mirre Licht en Saskia Temmink

Lesbrief - Ik vind 't een verwend nest

Leerlingwerkblad - Ik vind 't een verwend nest

Je moeder helpen smetvrees te overwinnen
Teuns moeder heeft smetvrees, waardoor zijn ouders ook zijn gescheiden. Hij vindt dat ze in therapie moet, maar z’n moeder gelooft daar niet in... 
Met Teun Stokkel en Lotje van Lunteren


Lesbrief - Ik ben hier echt... echt klaar mee

Leerlingenwerkblad - Ik ben hier echt... echt klaar mee

Transgender
Amber is al een paar jaar bezig om zich om te laten bouwen tot een meisje. Ze is smoorverliefd op Nils en heeft zich voorgenomen  haar verhaal aan hem te vertellen.
Met Nils Verkooijen en Amber Woortman

Lesbrief - Ik plaste op de manier, zoals jij plast

Leerlingwerkblad - Ik plaste op de manier, zoals jij plast

Is liefde hetzelfde als porno?
Shahine is door zijn vrienden opgejut om porno te kijken op erotische sites. Hij is alleen nu in de war. Wat is ‘normaal’? Wat is het verschil tussen liefde en seks? Hij besluit de Lovedokter te raadplegen. 
Met Shahine El Hamus en Nasrdin Dchar

Lesbrief - Is liefde ook porno?

Leerlingwerkblad - Is liefde ook porno?

Schijnliefde
Amber is smoorverliefd op haar vriendje, dat haar geen moment met rust laat. Ambers moeder, Margôt, heeft een voorlichtingsavond over loverboys gehad en besluit eens serieus met haar dochter te praten.
Met Margôt Ros en Amber Woortman

Lesbrief - Loverboys herken je meteen 

Leerlingwerkblad - Loverboys herken je meteen

Ben je een pedofiel?
Bob is lid van een turnvereniging. Zijn favoriete trainer is daar een paar jaar geleden ontslagen, omdat hij losse handjes zou hebben. Nadat hij is verhuisd komt Bob bij zijn nieuwe club plotseling oog in oog te staan met zijn oude trainer. 
Met Roan Pronk en Stefan de Walle

Lesbrief - Je bent echt vies

Leerlingwerkblad - Je bent echt vies


Twijfelen aan seksuele geaardheid
Amber wordt gepest op school, omdat haar moeder lesbisch is en Amber het dus ook wel zal zijn… Amber denkt dat als Wendell, de vriendin van haar moeder, het huis verlaat, haar klasgenoten anders over hen zullen denken. 
Met Wendell Jaspers en Amber Woortman

Lesbrief - Denk je dat ik lesbisch ben?

Leerlingwerkblad - Denk je dat ik lesbisch ben? 

Tom, gepest of zelf pester?
Een tijdje geleden is Tom, een klasgenoot van Teun, onder de trein gekomen. Het is onduidelijk wat er precies gebeurd is, maar Teun weet dat hij vreselijk gepest werd, maar ook niet altijd aardig tegen anderen was. De moeder van Tom zoekt naar een verklaring voor zijn dood en zoekt Teun op; de naam die regelmatig in Toms dagboek voorkomt. 
Met Teun Stokkel en Saskia Temmink

Lesbrief - Ze hebben Tom heel erg gepest

Leerlingwerkblad - Ze hebben Tom heel erg gepest

Privacy? Online en offline na-apers
Mirre is door Anna uit de zee gered. Mirre is haar dankbaar, maar Anna zoekt sindsdien voortdurend contact met haar en weet alles van haar. Anna is een eenzame vrouw zonder vrienden en zou het liefste zoals Mirre zijn. 
Met Mirre Licht en Anna Raadsveld



Lesbrief - Je bent een beetje teveel

Leerlingwerkblad - Je bent een beetje teveel

Moet ik meedoen en ook een navelpiercing nemen?  
Bij Mirre op school zijn tatoeages en piercings een hype. Om erbij te horen, wil ze nu een navelpiercing laten zetten. Van haar ouders mag het niet, maar haar vrienden hebben haar opgejut om er toch een te nemen. 
Met Mirre Licht en Achmed Akkabi

Lesbrief - Een jonge navel

Leerlingwerkblad - Een jonge navel

Online pesten
Nils is op Twitter een haatcampagne begonnen tegen Faas, waarbij zijn homoseksualiteit het mikpunt is. Nu zitten ze in de gang van de school te wachten op een bemiddelingsgesprek.
Met Nils Verkooijen en Faas Wijn

Lesbrief - Vieze vuile homo

Leerlingwerkblad - Vieze vuile homo

Keuzemenu Creatieve Opdrachten

 

Voor meer creatieve opdrachten bekijk het keuzemenu hieronder:

Keuzemenu Creatieve Opdrachten

Extra Improvisatieopdrachten

 

Voor meer improvisatieopdrachten bekijk het document hieronder:

Extra Improvisatieopdrachten

 

 

 

Verantwoording

 

Weten hoe we deze lessenserie getest hebben en waarom we op deze manier de lessen hebben opgesteld? Bekijk de verantwoording hieronder:

Verantwoording

Recensies

Docent VMBO over de les "Ik wil jou niet verliezen":
"De les over de jongen die naar Syrië wilt gaan om voor ISIS te vechten bleek een sterk instrument om een discussie over radicalisering te beginnen, zeer waardevol!"

Docent HAVO/VWO over de gehele lessenserie:
"Alle lessen die ik heb gegeven vond ik inspirerend, voor zowel docent als leerling. Op een leuke, actieve manier ben je bezig met belangrijke en maatschappelijke onderwerpen die ons allemaal aangaan. Als docent kan je je mengen in het gesprek en hoef je er niet boven te staan.

Mijn leerlingen vonden het ook leuk dat wij twee vakken met elkaar konden combineren middels dit lesprogramma. Ik geef zelf Nederlands en heb samen met mijn collega Drama deze lessen gegeven. Zo konden wij elkaar aanvullen en dat motiveerde de leerlingen hiermee aan de slag te gaan.

Naast dit alles is het leuk voor de docent om op een andere manier met de lesstof om te gaan, ook als mentor. Je leert de denkwijze van je leerlingen kennen en je ziet en hoort hoe leerlingen over bepaalde dingen denken. Dit levert veel stof op!"

Meer De Vloer Op Jr.

Voor meer scènes, gehele afleveringen en interviews.

 

 

 

 

Jouw verhaal in De Vloer Op Jr.?

Voor De Vloer Op Jr. zijn we altijd op zoek naar inspiratie voor de opdrachten, waarmee de acteurs de vloer opgaan. Wil je helpen meedenken? En wil je jouw probleem gespeeld en eventueel opgelost zien worden door de acteurs? Vul dan dit formulier in.