"Ik kijk altijd aan het begin van de improvisatie de kat uit de boom."

Hoe ga je te werk tijdens een improvisatie?
“Ik blijf rustig, zeg zo min mogelijk en kijk altijd aan het begin van de improvisatie de kat uit de boom. Meestal maak ik ook omtrekkende bewegingen die niets te maken hebben met de opdracht. Mijn vuistregel is dan ook: een ander probleem is belangrijker dan de opdracht en de opdracht moet steeds worden uitgesteld.”

Wat is jouw talent en valkuil bij het improviseren?
“Mijn talent bij het improviseren is het feit dat ik makkelijk iets kan verzinnen en daar snel woorden bij vind om het te spelen. Ik haal dan ook de inspiratie uit mijn fantasie en uit de dingen die dagelijks om me heen gebeuren. Mijn valkuil daarentegen is dat ik te direct kan zijn, teveel woorden gebruik en te snel zeg wat ik voel.”

Wat is volgens jou essentieel voor een goede scène?
“Het conflict staat centraal, maar met mate. Ik wil eigenlijk binnen een scène het onderliggende conflict zo min mogelijk zien. Een voorbeeld van een goede scène is: een stel dat wil scheiden, gaat boodschappen doen in de supermarkt. Je ziet dan hoe slecht hun huwelijk is door de onenigheid die ze hebben over het kopen van voedsel: ‘Waarom koop je nou die appels?’ etc.”

Als je zou moeten kiezen, een avondje improviseren of een avondjes spelen met script. Wat kies je?
“Improviseren! Maar ik merk ook dat ik het moeilijker ga vinden, omdat ik het al zo lang doe. Ik krijg het gevoel dat ik mezelf herhaal en dat mensen denken, “daar heb je hem weer!”. Misschien moet ik even een jaartje overslaan...”