'Ik maak mij zorgen over wie mij op moet volgen'
Verhalen vanaf het Malieveld tijdens de landelijke onderwijsstaking
'We passen voor plofklassen', 'Geen tijd voor een goede leus', 'Geef met spoed de juf weer moed'. Zomaar wat borden tijdens de landelijke staking op 15 maart. Van basisschool tot universiteit: 40.000 man stond op het Malieveld. Dit zijn hun verhalen.
'Ik ben een zij-instromer sinds een aantal weken. Dus ik sta nu ook voor de klas op een basisschool. En ik ben hier eigenlijk niet per se om ergens voor te strijden, maar vooral uit interesse. Als zij-instromer is het namelijk allemaal wél vrij goed geregeld. Ik ben dus vooral geïnteresseerd om te zien hoe zo’n staking gaat. Want er gaan er nog meer komen.'
'Het onderwijs wordt tekort gedaan. Ik werk in het voortgezet onderwijs, binnen een leidinggevende functie. Ik zie dat de voorzieningen tekort schieten.
'Er waren vijftig reductie-uren afgedwongen, dus dat betekent dat leraren per week één uur minder kunnen werken. Maar is geen geld vrijgekomen om dat te bekostigen.
'Ik werk nu al veertig jaar in het onderwijs, en ik heb gemerkt dat het onderwijs altijd een beetje het ondergeschoven kindje is. Maar nu kunnen we niet eens alles fatsoenlijk draaiende houden.'
Tekst gaat verder onder de banner
'Ik ben een natuurkundedocent op het voortgezet onderwijs. Deze staking is echt nodig. Er is zoveel aan de hand. Volle klassen, geen opvang bij ziekte. Er zijn echt investeringen nodig.
'En ik snap dat die investeringen minder werden toen we door een crisis gingen, maar die crisis is nu allang voorbij. En ik zie daar in het onderwijs niks van terug. Ook wij willen meegenomen worden in voordelen die er nu zijn na de crisis.'
Jongen links op de foto:
'Wij zijn hier voor zowel de docenten in het HBO, als voor het huidige onderwijsbeleid. We zijn het daar niet mee eens. Het kunnen studeren wordt nu bijna een soort luxe, door het leenstelsel. Studeren zou toegankelijk moeten zijn. We zitten nu op een punt waar we dat wellicht kwijtraken. Gaan we wel of niet investeren?
'We komen uit Groningen. Maar we willen hier bij zijn, want het gaat over de toekomst. Niet iedereen deelt onze mening, of zien niet de noodzaak. Daarom zijn wij juist wel gekomen om een tegengeluid te geven.'
Zo dus.
Ook interessant
'We willen goed lesgeven, maar dat wordt ons onmogelijk gemaakt.'
Burn-outs, hoge werkdruk, administratieve rompslomp en een matig salaris; de problemen binnen het onderwijs zijn niet mals. Het is dan ook niet voor niks dat er vrijdag 15 maart landelijk werd gestaakt. 'Het is voor het eerst dat er een complete staking is voor heel het onderwijs. Dat is een duidelijk signaal.'