Voorbij de ruis, terug naar de bron, inzicht in beeldvorming

We leven in een tijd van polarisatie, een tijd waarin telefoons uitpuilen door pushberichten en nieuwsupdates, waarin social media in toenemende mate primaire nieuwsbron zijn en waarin nepnieuws, misinformatie en door AI gegenereerde content aan de orde van de dag zijn.  

In dit landschap opereert Rewind. Een omni-channel journalistiek programma dat daar wil zijn waar een jonge digital native doelgroep zich bevindt: Instagram, TikTok, YouTube. Want als beelden de werkelijkheid vertekenen, als je door de veelheid aan informatie het overzicht verliest, navigeert Rewind je op jouw tijdlijn terug naar de bron.

Rewind

Kritisch en herleidbaar

Daarbij is Rewind ingebed in de lange journalistieke traditie van HUMAN, waarbij we staan op de schouders van (en samenwerken met) journalistieke titels als Medialogica en Argos. Uiteraard is er ruimte voor humor en opinie, en spreken we de doelgroep op hun manier aan, maar we volgen de beginselen van zorgvuldige en onafhankelijke journalistiek en journalistiek-inhoudelijke afwegingen zullen leidend zijn.  

Wat voorop staat is dat Rewind toegankelijk en informatief is, kritisch en herleidbaar, dat we inzicht geven in meningsvorming en beeldvorming en dat we meerdere perspectieven belichten van de constante nieuwsstroom om ons heen.

Rewind was Mediastorm