ZappDoc: Wat zou jij doen?

Pien

Moet Pien uit de groepsapp stappen?

Pien zit in de groepsapp 'Groep 8', maar ergert zich aan de vele onzinberichten en foto's. Ze vraagt zich af of ze er uit moet stappen en of ze er iets over moet zeggen tegen haar vrienden en vriendinnen. Ze is bang dat ze boos zullen reageren. Een panel van twaalf kinderen denkt mee met haar dilemma en geeft advies.

De groepsapp vindt Pien handig voor huiswerk en afspraken die de juf heeft gemaakt. Maar soms worden er wel meer dan 200 berichten per dag gedeeld, waarvan er misschien 10 nuttig zijn. "Het gaat nergens over." Pien twijfelt of ze er wel of niet uit moet stappen en of ze dat dan moet delen met de andere gebruikers.

Ze bespreekt haar dilemma met haar vriendinnen en die reageren best verrassend. De kinderen van het panel herkennen het probleem wel. Ze hebben er ook vaak last van. Wat zouden zij doen?

Over de serie

Nieuwe reeks met dilemma's en mogelijke oplossingen

Tien afleveringen wekelijks vanaf zondag 5 januari 2020 om 19.25 uur bij Zapp op NPO 3

Kinderen lopen tegen alle mogelijke rare, moeilijke, praktische of grappige dilemma’s aan. Hoe moeten ze die te lijf gaan? Ze hebben nog niet heel veel levenservaring, dus is het fijn als andere kinderen met ze meedenken, helpen bij het vinden van de beste oplossing. Daarom is er een hulppanel in het leven geroepen. Twaalf kinderen uit heel Nederland bekijken de verhalen en denken na over de vraag wat zij zelf zouden doen in een vergelijkbare situatie.

In Wat zou jij doen? komen allerlei dilemma's ter sprake. Per aflevering vertelt een kind (10-12 jaar) in een korte documentaire wat zijn of haar probleem is. Meestal is dat een herkenbaar verhaal met verschillende kanten. Het hulppanel bekijkt het filmpje en reageert. Zo wordt duidelijk dat je op verschillende manieren naar een dilemma kunt kijken. En het nodigt de kijker uit om bij zichzelf na te gaan: Wat zou ik doen?

Regie: Anneloor van Heemstra en Nadine Kuipers.
Wat zou jij doen? is geproduceerd door CCCP in opdracht van Human.