Human gaat op campagne

De wereld heeft mensen nodig

Het komt er nu op aan
In 2016 ging Human van start als aspirant-omroep. Inmiddels bewijzen we met prijswinnende documentaires als Schuldig en succesvolle programma’s als De vloer op, Brainwash en Medialogica onze toegevoegde waarde. Maar nu komt ’t erop aan. Met een onderscheidend profiel én 150.000 vrienden mag Human als publieke omroep blijven bestaan. Dus gaan we in 2019 op campagne.

Human profileert zich
We vergroten onze bekendheid en verbeteren onze zichtbaarheid. We geven Human meer smoel met een heldere ‘branding’, kleurrijke vormgeving en krachtig motto: ‘De wereld heeft mensen nodig’.

Veel meer dan een omroep
Als levensbeschouwelijk georiënteerde medianetwerkorganisatie helpen we met onze programma’s en evenementen mens en wereld graag vooruit. Met ons onderzoek naar persoonlijke levensvragen en actuele maatschappelijke thema’s willen we de blik verruimen en autonomie en verantwoordelijkheid bevorderen.

Aandacht voor de menselijke maat
We trekken het land in en komen op plekken waar het mens-zijn onder druk staat. Human geeft stem aan mantelzorgers, vertegenwoordigers van voedselbanken, mensen met schulden, leerlingen, docenten, verpleegkundigen… Vanuit hun kijk op het leven willen we bijdragen aan meningsvorming, zelfontplooiing en positieve veranderingen die leiden tot een mooiere samenleving. Hoe we dit afgelopen jaar voor elkaar kregen? Dat lees je hieronder.

Een zorgsysteem dat geen mens wil

In De Leeuwenhoek

Adelheid Roosen en Hugo Borst namen hun intrek in het Rotterdamse verzorgingshuis De Leeuwenhoek. Daar gingen zij voorbij de protocollair geregelde zorg op zoek naar betere manieren van zorg voor mensen met dementie.

Samen met het Humanistisch Verbond, Alzheimer Nederland, Humanitas en plaatselijke verzorgingstehuizen organiseerde Human een reeks bewogen gespreksavonden met mantelzorgers, zorgprofessionals en beleidsmakers. De tientallen bijeenkomsten brachten mensen samen die doorgaans niet met elkaar het gesprek voeren. Onze bevindingen hebben we in een openhartig gesprek voorgelegd aan minister Hugo de Jonge.

Mantelzorg

De impact van mantelzorg treft miljoenen Nederlanders in hun autonomie en verantwoordelijkheid, twee humanistische kernwaarden. Documentairemaakster Nelleke Koop bood hierop een intiem perspectief in Moeder aan de lijn.

Koops documentaire vertelt het verhaal van drie dochters die de zorg over hun bejaarde moeder op zich nemen en hun eigen leven noodgedwongen in de parkeerstand zetten. ‘Een monument voor elke mantelzorger’, aldus de Volkskrant. Op deze documentaire kwamen onder leiding van Eric Corton door het hele land gesprekken op gang tussen mantelzorgers, zorgprofessionals en politici.

In de online goed bekeken filmpjes Kwartslag Kort onderzocht Anne-Mei The, hoogleraar langdurige zorg en dementie (UvA), hoe de taken als mantelzorger iemands leven beïnvloeden. Zij blijft de ontwikkelingen in de zorg voor Human volgen.

De werking van publieke opinievorming

Medialogica

Ons programma Medialogica is een doorlopend onderzoek naar het ontstaan van publieke opinie en de invloed ervan op ons dagelijkse leven en op de samenleving als geheel. Zo onderzochten we in de uitzending Heel Holland zoekt wat er in gang wordt gezet als heel Nederland in de ban raakt van een vermissing, zoals in 2013 het geval was bij de zoektocht naar de broertjes Ruben en Julian uit Zeist.

In samenwerking met Humanistisch Vormingsonderwijs, Universiteit voor Humanistiek, Schooltv, Beeld en Geluid en IDFA’s DocSchool organiseren we door het hele land Medialogica-masterclasses. Scholieren, studenten, docenten maar ook professionals bij justitie, het leger en de politie maken hierbij kennis met de machinaties die in werking treden bij de vorming van de publieke opinie.

Perspectieven op het leven

Brainwash

Hoe vind je vandaag de dag je weg in een wereld die wordt gekenmerkt door extremen, terwijl de werkelijkheid doorgaans genuanceerder is? Brainwash geeft je gereedschap voor het inkleuren van je eigen kaders.

Human biedt verschillende perspectieven op persoonlijke levensvragen en maatschappelijke thema’s en helpt je met onverwachte inzichten bij het slijpen van de geest. In samenwerking met The School of Life en het Brainwash Festival creëren we met Brainwash.nl en Brainwash Talks op NPO 2 een podium vol verrassende ideeën van filosofen, schrijvers, comedians en wetenschappers, zoals Dirk de Wachter die dit jaar een van de populairste Brainwash Talks verzorgde.

Het filosofisch kwintet

We staan vandaag de dag voor een paar forse collectieve uitdagingen. Neem de overbevolking, groeiende ongelijkheid, opwarming van de aarde, de macht van het algoritme. Het filosofisch kwintet verzamelde onder leiding van Clairy Polak mogelijke oplossingen waarmee we deze issues ten goede kunnen keren. Lees verder.