Pesten

Burgerschap

Op deze onderwijspagina over burgerschap vind je video's en lesmateriaal om het gesprek in de klas te voeren over pesten en vooroordelen. Het lesmateriaal is te gebruiken voor de bovenbouw van het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.

Pesten - bovenbouw PO

Slachtoffer van pesten of zelf pester? [fictie]
Een tijdje geleden is Tom, een klasgenoot van Teun, onder de trein gekomen. Het is onduidelijk wat er precies gebeurd is, maar Teun weet dat hij vreselijk gepest werd, maar ook niet altijd aardig tegen anderen was. De moeder van Tom zoekt naar een verklaring voor zijn dood en zoekt Teun op; de naam die regelmatig in Toms dagboek voorkomt.

Lesbrief - ze hebben Tom heel erg gepest
Leerlingwerkblad - ze hebben Tom heel erg gepest

 

Zijn wie je bent
Finn wil graag in meisjeskleding lopen, maar hij is bang om gepest te worden. Hoe kan hij het beste reageren?

Hieronder een aantal interessante, filosofische vragen om te bespreken in de klas:
- Wat is een dilemma precies?
- Heb je zelf weleens een dilemma gehad? Hoe ging je daarmee om?
- Wie kan je om hulp vragen als je zelf een dilemma hebt?
- Herken je het dilemma uit de aflevering?

- Ben je weleens gepest? Hoe voelde dat? Wat deed je toen?
- Heb je weleens iemand gepest? Waarom? Hoe voelde dat?
- Vind je dat Finn zich moet aanpassen, omdat hij wordt gepest? Waarom wel/waarom niet?
- Hoe kan Finn het beste op de pestkoppen reageren?
- Vind je dat iedereen eruit mag zien hoe diegene dat zelf wilt?
- Waarom wel/waarom niet?
- Wat vind je van de manier waarop Finn zijn dilemma heeft aangepakt?

 

Pesten en voooroordelen - VO

Zijn pesters eigenlijk altijd hufters?
Wat drijft iemand om een ander klein te houden? Waarom voel je jezelf beter door iemand anders uit te schelden, bang te maken of zelfs te mishandelen? Darshan (18) gaat in deze aflevering van KNOW SHIT met presentator Joram Kaat op zoek naar het antwoord op de vraag: Waarom pesten pesters?

"Het is een onbeschrijflijk gevoel"
Pim is gedurende zijn basisschool en middelbare schooltijd gepest. In deze video vertelt hij openhartig over deze periode en wat pesten met hem deed.

 

 

Zelfvertrouwen na pesten
Op de middelbare school was Elisa een periode onzeker, maar door gedichten te schrijven kon ze zich uiten. Nu gebruikt ze haar eigen vorm van Spoken Word om haar verhaal te delen en anderen te inspireren om met liefde naar zichzelf te kunnen kijken.

Lesbrief - zelfvertrouwen na pesten
Leerlingwerkblad - zelfvertrouwen na pesten

Hokjesdenken en vooroordelen
Als je iemand ontmoet plaats je diegene bewust of onbewust in een hokje en koppel je er bepaald gedrag of zelfs een waardeoordeel aan. Babette uit Zutphen vraagt zich af hoe de wereld eruit ziet als we niet meer in hokjes denken. Bij de Radboud Universiteit leren zij en Rens Polman dat hokjesdenken in het dagelijks leven eigenlijk heel nuttig is. Om te ervaren hoe het is als mensen vooroordelen over je hebben, zetten ze een Virtual Reality-bril op. Met een spel ervaren ze hoe mensen je benaderen als je bijvoorbeeld homo bent, of een arts met een hoofddoek.