Op deze onderwijspagina over burgerschap vind je video's en lesmateriaal om het gesprek in de klas te voeren over pesten en vooroordelen. Het lesmateriaal is te gebruiken voor de bovenbouw van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.

Pesten - bovenbouw po/onderbouw vo

Slachtoffer van pesten of zelf pester? [fictie]

Een tijdje geleden is Tom, een klasgenoot van Teun, onder de trein gekomen. Het is onduidelijk wat er precies gebeurd is, maar Teun weet dat hij vreselijk gepest werd, maar ook niet altijd aardig tegen anderen was. De moeder van Tom zoekt naar een verklaring voor zijn dood en zoekt Teun op; de naam die regelmatig in Toms dagboek voorkomt.

Vriendin van een pester

Noosa (11) heeft een goede vriendin, die heel aardig is, maar soms anderen pest. Ze vindt dat niet leuk, maar wil haar vriendin ook niet kwijt. Moet ze er wel of niet iets van zeggen? Een panel van leeftijdsgenoten geeft haar advies.

Verdiepingsvragen

Zet de video stop op 2:40 en bespreek de volgende vragen:

  • Wat vind je van het dilemma van Noosa?
  • Wat is het verschil tussen plagen en pesten?
  • Heb je weleens iemand geplaagd? Waarom? Hoe voelde dat?
  • Heb je weleens iemand gepest? Waarom? Hoe voelde dat?

Kijk de video af en bespreek de volgende vragen:

  • Noosa heeft haar eigen stijl en trekt zich niks aan wat anderen van haar vinden. Vind je dat iedereen eruit mag zien hoe diegene dat zelf wilt? Waarom wel/waarom niet?
  • Durf je tegen je vrienden te zeggen wat je denkt? Waarom wel/waarom niet?
  • Wat is vriendschap?
  • Wat vind je van de manier waarop Noosa haar dilemma heeft aangepakt?
Zijn wie je bent

Finn wil graag in meisjeskleding lopen, maar hij is bang om gepest te worden. Hoe kan hij het beste reageren?
 

Verdiepingsvragen
  • Wat is een dilemma precies?
  • Heb je zelf weleens een dilemma gehad? Hoe ging je daarmee om?
  • Herken je het dilemma uit de aflevering?
  • Ben je weleens gepest? Hoe voelde dat? Wat deed je toen?
  • Heb je weleens iemand gepest? Waarom? Hoe voelde dat?
  • Vind je dat Finn zich moet aanpassen, omdat hij wordt gepest? Waarom wel/waarom niet?
  • Hoe kan Finn het beste op de pestkoppen reageren?
  • Vind je dat iedereen eruit mag zien hoe diegene dat zelf wilt? Waarom wel/waarom niet?
  • Wat vind je van de manier waarop Finn zijn dilemma heeft aangepakt?
Grapje of laagdrempelige homofobie? [onderbouw vo]

Eva is lesbisch en merkt dat haar vriendinnen daar helemaal geen probleem van maken. Maar dat lijkt voor homoseksuelen van het mannelijke geslacht anders te zijn volgens Eva. Zeker in een machowereld. Worden zij net zo makkelijk geaccepteerd? Know Shit-presentator Rens Polman en Eva gaan op onderzoek uit. Ze spreken voetballer Han over zijn ervaring met vooroordelen over homo’s in de voetbalwereld. Toen hij zich bij een nieuw voetbalteam wilde aansluiten zei één van de teamleden “Je mag bij ons voetballen maar dan moet je wel apart douchen.” Han weet dat het bedoeld is als grapje maar hij kan er niet om lachen.

Zelfvertrouwen na pesten [onderbouw vo]

Op de middelbare school was Elisa een periode onzeker, maar door gedichten te schrijven kon ze zich uiten. Nu gebruikt ze haar eigen vorm van Spoken Word om haar verhaal te delen en anderen te inspireren om met liefde naar zichzelf te kunnen kijken.

Pesten en vooroordelen - vo/mbo

Zijn pesters eigenlijk altijd hufters?

Wat drijft iemand om een ander klein te houden? Waarom voel je jezelf beter door iemand anders uit te schelden, bang te maken of zelfs te mishandelen? Darshan (18) gaat in deze aflevering van KNOW SHIT met presentator Joram Kaat op zoek naar het antwoord op de vraag: Waarom pesten pesters?

Verdiepingsvragen
  • Waarom pesten pesters?
  • Wat vind je van pesten?
  • Wat kan je doen tegen pesten?
  • Zou jij iemand kunnen pesten? Waarom wel, waarom niet?
Een grapje of discriminatie?

Het is toch gewoon een grapje dat make-up artiest Joan Tjon a Hie vijftien jaar lang ‘loempia’ werd genoemd? Lang vatte ze het zelf ook op als iets onschuldigs, in het leven geroepen door iemand die ze verder hartstikke waardeert. Waarom ziet ze dat nu anders?

Pesters maakten Pim kapot

Pim is gedurende zijn basisschool en middelbare schooltijd gepest. In deze video vertelt hij openhartig over deze periode en wat pesten met hem deed.

 

 

Hokjesdenken en vooroordelen

Als je iemand ontmoet plaats je diegene bewust of onbewust in een hokje en koppel je er bepaald gedrag of zelfs een waardeoordeel aan. Babette uit Zutphen vraagt zich af hoe de wereld eruit ziet als we niet meer in hokjes denken. Bij de Radboud Universiteit leren zij en Rens Polman dat hokjesdenken in het dagelijks leven eigenlijk heel nuttig is. Om te ervaren hoe het is als mensen vooroordelen over je hebben, zetten ze een Virtual Reality-bril op. Met een spel ervaren ze hoe mensen je benaderen als je bijvoorbeeld homo bent, of een arts met een hoofddoek.