Seksualiteit

TEKST OVER SEKSUALITEIT

Identiteit en seksualiteit

Twijfelen aan seksuele geaardheid [fictie]
Amber wordt gepest op school, omdat haar moeder lesbisch is en Amber het dus ook wel zal zijn… Amber denkt dat als Wendell, de vriendin van haar moeder, het huis verlaat, haar klasgenoten anders over hen zullen denken.

Lesbrief - Denk je dat ik lesbisch ben?

Leerlingwerkblad - Denk je dat ik lesbisch ben? 

Lesbische seks: hoe dan?! [VIDEO MOET NOG WORDEN GEPLAATST]
Eva (19) en Hannah (17) uit het Tussenuur panel zijn het over een aantal zaken eens: met vrouwen zoenen (en vrijen) is lekker en seksuele voorlichting op scholen is hopeloos achterhaald. Want we weten niet hoe dat bij jou ging, maar bij onze meiden op school werd heel summier over seks tussen dezelfde sekse besproken. Zo summier dat toen Eva en Hannah voor het eerst met een meisje intiem waren, ze eigenlijk geen flauw benul hadden wat ze moesten doen.

 

Transgender [fictie]
Amber is al een paar jaar bezig om zich om te laten bouwen tot een meisje. Ze is smoorverliefd op Nils en heeft zich voorgenomen  haar verhaal aan hem te vertellen.

Lesbrief - Ik plaste op de manier, zoals jij plast

Leerlingwerkblad - Ik plaste op de manier, zoals jij plast
 

Waarom moet je kiezen of je een jongen of een meisje bent?
"Waarom zou je eigenlijk een jongen of een meisje moeten zijn? Wat is eigenlijk het nut van die twee hokjes in een paspoort?" Dat vraagt gastdenktanker Elisa zich af, wiens nichtje ooit een meisje was. Filosoof Stine is in een speelgoedwinkel en laat iets zien waar filosofe Simone de Beauvoir van gegruweld zou hebben. Elise gaat in gesprek met Jo, die bewust niet de keuze maakt om een jongen of een meisje te zijn en denktanker Menno doet een heel stoer experiment: hij gaat naar school, gekleed als meisje...

Gevolgen wachtlijsten transgenderzorg
Waarom zijn de wachtlijsten in de genderzorg zo lang en wat zijn de gevolgen daarvan? Dat is de vraag van de 16-jarige Dante uit Den Haag. Om haar vraag te onderzoeken, duikt ze samen met Linda de Munck in de wereld van de wachtlijsten in de genderzorg. Dante is zelf transgender en weet dat al vanaf hele jonge leeftijd. Om Dante’s vraag te beantwoorden ontmoeten ze transjongen Nick in een atelier in Utrecht. Nick wacht al meer dan een jaar op een intakegesprek bij de genderpoli bij het VU medisch centrum. Door het lange wachten is hij depressief geworden.

Je partner is transgender. Wat nu?! [VIDEO MOET NOG WORDEN GEPLAATST]
Jeppe is 18 jaar, komt uit Groningen, zit in het eerste panel van 3FM Tussenuur en hij is transjongen. Hij wilde wel een reportage maken over liefde. En daarin wilde hij twee dingen onderzoeken: Hoe kijken toevallige voorbijgangers naar hem? Bovendien wilde hij van een meer ervaren transjongen weten, Finn in dit geval, hoe hij tegen bepaalde liefdeszaken aankeek.

 

 

Meisje in jongenskleren
Ikbal (13) draagt graag jongenskleren in tegenstelling tot haar tweelingzusje. Steeds vaker krijgt ze de vraag: ben je nou een jongen of een meisje?

Lesbrief - Ikbal

Leerlingwerkblad - Ikbal

Liefde, lust en je lichaam

Is liefde hetzelfde als porno? [fictie]
Shahine is door zijn vrienden opgejut om porno te kijken op erotische sites. Hij is alleen nu in de war. Wat is ‘normaal’? Wat is het verschil tussen liefde en seks? Hij besluit de Lovedokter te raadplegen. 

Lesbrief - Is liefde ook porno?

Leerlingwerkblad - Is liefde ook porno?

Word je minder onzeker van een borstvergroting? [fictie]
Saar is erg onzeker over haar lichaam. Haar vriendinnen hebben al gezoend en relaties, maar Saar nog nooit. Ze weet zeker dat het komt door haar kleine borsten. Om hier verandering in te brengen, wil ze een borstvergroting. Haar broer ontdekt wat zijn zusje van plan is en vraagt wat ze precies van plan is. Zal Saar haar plan doorzetten om voor veel geld haar lichaam ‘mooier’ te maken?

Lesbrief - Ik ben nog plat en groen

Leerlingwerkblad - Ik ben nog plat en groen

Techniek en liefde
Heb je in de toekomst eigenlijk iemand nog wel fysiek nodig om een relatie met die persoon te hebben? Chantel (15) is nieuwsgierig naar de voor- en nadelen van daten in een virtual reality-wereld. In een videolab in Eindhoven ontwikkelt Menno Bisschops virtual reality-omgevingen en laat de denktankers kennismaken met nieuwe manieren van daten zoals die in 2030 misschien heel normaal zijn. Wie van de denktankers had de leukste date? Was de date van Iris in VR net zo romantisch als die van Menno, die op ouderwetse wijze een meisje ontmoette in een café? Over de rol van techniek binnen liefde en relatie van de nieuwe generaties.

Seksuele voorlichting met Linda de Munck en Eva Koreman [VIDEO MOET NOG WORDEN GEPLAATST]
Weet jij nog hoe jouw seksuelevoorlichting ging op school? Behalve dat het fucking awkward verliep, was het waarschijnlijk ook best wel...uhm...hoe zeg je dat netjes...kut! Vaak gaat het alleen om de gevaren van seks en hoe je voorkomt dat je zwanger wordt. Maar dat seks ook leuk kan zijn en dat er ook zoiets bestaat als een LHBTQIA+ gemeenschap, dat hoor je vaak niet. Dat blijkt ook uit onderzoeken onder middelbare scholieren.

Vandaar dat 3FM Tussenuur van Human samen met COC en Wipsite.nl vier gebieden hebben bepaald waar seksuele voorlichting anno 21ste eeuw over zou kunnen (en eigenlijk moeten) gaan. 3FM-DJ Eva Koreman en YouTuber Linda de Munck doen in deze ultra-handige #kutvoorlichting instructievideo uit de doeken hoe seksuele voorlichting op scholen beter kan.

Praten over seks [VIDEO MOET NOG WORDEN GEPLAATST]
Je moet er een keertje aan geloven: seksuele voorlichting. Iedereen kan zich nog wel het moment herinneren dat je ouders wilden dat je even bij ze kwam zitten voor een serieus gesprek. Of dat moment tijdens de biologieles waar werd stil gestaan bij 'de wonderen van de natuur'. Terwijl je met een paar drukken op de knop op internet altijd wel ergens seks kunt bekijken. Wanneer hoorde jij voor het eerst over zoiets als seks? Is de voorlichting op scholen achterhaald? En hoe herinner jij je dat gesprek met je ouders? Het panel van Tussenuur vertelt.

Masturberen
Roos zat in de brugklas toen ze ontdekte hoe ze kon masturberen. Een leuke ontdekking, maar na een tijdje begon ze zich af te vragen of het wel normaal was wat ze deed.

Lesbrief - Een leuke ontdekking

Leerlingwerkblad - Een leuke ontdekking
 

 

Grenzen aan geven: loverboys, pedofilie en #metoo

Schijnliefde [fictie]
Amber is smoorverliefd op haar vriendje, dat haar geen moment met rust laat. Ambers moeder, Margôt, heeft een voorlichtingsavond over loverboys gehad en besluit eens serieus met haar dochter te praten.

Lesbrief - Loverboys herken je meteen 

Leerlingwerkblad - Loverboys herken je meteen

Loverboy of een bezitterig vriendje? [fictie]
Juna krijgt prachtige cadeaus van haar vriendje. Zij ziet daar geen kwaad in, maar broer Yannick vindt het maar verdacht. Is hij een loverboy of gewoon een bezitterig vriendje? Waarom krijgt Juna van die dure cadeaus? Gaat ze inzien dat haar vriendje niet goed voor haar is?

Lesbrief - 8 kilo blauw goud en een bontjas

Leerlingwerkblad - 8 kilo blauw goud en een bontjas

Ben je een pedofiel? [fictie]
Bob is lid van een turnvereniging. Zijn favoriete trainer is daar een paar jaar geleden ontslagen, omdat hij losse handjes zou hebben. Nadat hij is verhuisd komt Bob bij zijn nieuwe club plotseling oog in oog te staan met zijn oude trainer.

Lesbrief - Je bent echt vies

Leerlingwerkblad - Je bent echt vies

Mag ik je vingeren?
Niels (14) ging met zijn vrienden naar jongerenfeesten. Daar gebeurden veel spannende dingen, die Niels zelf ook wel eens wilde proberen. Een meisje vingeren op de dansvloer bijvoorbeeld. Maar hoe pak je zoiets aan? Als het meisje niet reageert, denkt Niels dat ze het fijn vindt. Maar daar denkt hij later anders over als hij het meisje later huilend in een hoekje ziet staan...

Lesbrief - Hé, mag ik je vingeren

Leerlingwerkblad - Hé, mag ik je vingeren

Hoe ver moet je gaan voor je vriendje?
Sophie (16) had een leuk vriendje. Alleen wilde hij vaak dat zij hem oraal bevredigde terwijl zij dat eigenlijk niet wilde. Nu het uit is, blikt ze daarop terug. Wat had ze anders moeten doen?

Lesbrief - Orale bevrediging

Leerlingwerkblad - Orale bevrediging

Extra's rondom De Vloer Op Jr.

Download hier Extra Improvisatieopdrachten van De Vloer Op Jr. en hier het Keuzemenu Creatieve Opdrachten.

Weten hoe we deze lessenserie getest hebben en waarom we op deze manier de lessen hebben opgesteld? Bekijk hier de Verantwoording.

Docent HAVO/VWO over de gehele lessenserie:
"Alle lessen die ik heb gegeven vond ik inspirerend, voor zowel docent als leerling. Op een leuke, actieve manier ben je bezig met belangrijke en maatschappelijke onderwerpen die ons allemaal aangaan. Als docent kan je je mengen in het gesprek en hoef je er niet boven te staan.

Mijn leerlingen vonden het ook leuk dat wij twee vakken met elkaar konden combineren middels dit lesprogramma. Ik geef zelf Nederlands en heb samen met mijn collega Drama deze lessen gegeven. Zo konden wij elkaar aanvullen en dat motiveerde de leerlingen hiermee aan de slag te gaan.

Naast dit alles is het leuk voor de docent om op een andere manier met de lesstof om te gaan, ook als mentor. Je leert de denkwijze van je leerlingen kennen en je ziet en hoort hoe leerlingen over bepaalde dingen denken. Dit levert veel stof op!"

Nog meer seks en liefde

Andere thema's 12+